- Project Runeberg -  Svea Rikes Historia Ifrån dess begynnelse till wåra tider / Första Delen, Som Innehåller Hela Hedniska Tiden /
130

(1747-1762) Author: Olof von Dalin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gamla Sveriges[1] som i alla Hedniska Folks äldsta
Gudalära[2].


[1] Den arge Loke lockade Gudinnan Idun ur Asgård
(Gudarnes sälla boning eller ock Paradis (cfr. Edd. Mythol.
7.) med det löfte, at hon skulle få se wackra äplen; då
blef hon bortröfvad af Jätten Thiasse (Edd. Mythol.
51.), hvilket har mycken likhet med Evas fall. Så äro
berättelserne med tiden både hopblandade och skingrade,
men den rättaste är redan anförd angående Balders
död (v. supr.): När Loke eller den onde Andan hade
beröfvat werlden Balders lif eller det lyckeliga
tilståndet, säjer Edda (Mythol. 46. 47.), at han måtte
fly för Gudarne: han bygde et hus med fyra dörar på et
bärg, at se sig om och wakta sig, men Oden såg
honom från sit palats och kom med Gudarne dit:
Loke skapade sig då til en Lax i Franangers (det frätande
Äggets) ström: der fiskade dock Gudarne up honom
med hans eget nät, som de tagit i hans hus: (hans
eget wärk skulle fälla honom): han blef då förd i en
bärgskula: hans Son Vale blef skapt til en Ulf, som
ref sönder den andre sonen, sin bror, Narve; med dess
tarmar blef Loke bunden och satt genom tre klippor:
en orm dryper ständigt förgift ned i hans ansikte: hans
hustru Signi håller et bäcken under etter-dropparne;
men när de falla honom i synen, så ryter han at
jorden skiälfver och är således orsaken til jordbäfningar:
der skal han nu ligga til Ragnamörk (yttersta Domen).
Hvad Thor eller en Medel-Gud giort til alt sådant
Ondts förderf och det Godas uprättelse, skal strax
widare berättas.
[2] Alla gamla Mythologier beskrifva 1. en Gyllene tid,
då alt ondt war borta eller et tilstånd förän godt och
ondt blefvo ihopblandade. 2. En Järntid, då alt ondt
kom, och då godt och ondt blefvo blandade. 3. En
förnyad Gyllene tid, då det onda skal aldeles blifva
förstört. 4. En Medel Gud mellan det Goda och det Onda
eller en Förlikare mellan Oromases, det godas ursprång,
och Ariman, det ondas, hvilken äfven är kallad Mythras
Zoroast. ap. Plutarch. de Is. & Osir. p. 370.), som
skulle ställa alting til rätta. v. Ramsey. Disc. sur la
Mythol. p. 85. 86. 120. 124. 135. &c. Plato in Sec.
Timæo. p. 81. kallar det tilstånd, hvaruti Siälarne woro,
innan de föllo och blefvo förwärrade, den första jorden,
och Pythagoras (ap. Hieroc. in carm. am. Pyth.)
talar tydeligen nog om Syndafallet. v. Rams. L. c. p.
104. Orientaliska Mythologien, som war
fullkomligare, än den Græska och Romerska, hade talat om et
lyckeligt tilstånd innan Cahos kom, hvilket hölls för
en fölgd af Fallet och synden på de skapade
kreaturens sida; ty Gudarne kunde intet ondt giöra: derpå
hafva Grækerne bygt sin galna Lära om Manés på
tvenne lika gamla grundsatser godt och ondt, lius och
mörker &c. Rams. L. c. p. 28. 29.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 14 04:00:06 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svearikehi/1/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free