- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
vii

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


FÖRSTA DELENS INNEHÅLL.

I. 1700-talet. Grundlinjer och utgångspunkter................... 1

Slottsbygget i Stockholm 2. – Import av franska konstnärer och fransk smak 4.
– Ritskolan 6. - Svenska konstnärer i utlandet 10. – Louis XVI och
nyantik 15. – Konstakademien organiseras 16. – Gustav III 20.

II. Omkring sekelskiftet. Konstvården ........................... 30

Kungl, museum 33. – Fredenheim konstchef 35. – Gustav IV Adolf, martelliska
konstsamlingen 41.

III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen ... 44

Nyklassicism och romantik i utlandet 44. – De kvarlevande konstnärerna i
Sverige 50. – Pilo 51. – L. Pasch 55. – Lafrensen, Hilleström 56. –
Sergel 59. – Ehrensvärd 65. – Masreliez 67. – Desprez 80. – Wertmüller
87. – Åkerström 90. – Breda 93. – E. Martin, J. F. Martin 99.

IV. Arkitekturen under det sengustavianska skedet ................ 113

Den antika smakens envälde: Tempelman, Palmstedt, Desprez 113. – Sillén
117. – Byggnader i Stockholm 119. – Gjörwell, Carlberg i Göteborg 120. –
Herrgårdar: Piper, Bassi, Sundvall 123. – Interiörer 125. – Trädgårdskonst
127. – Gamla byggnadsminnen 129.

V. Konstutställningar och konststomdömen ......................... 131

Akademiens skolor 131. – De första utställningarna 133. – Kritik: Wennberg
135, Silverstolpe 138. – Ideell konst 141. – Porträtt 146. – Miniatyrer 147. – Landskap 152. – Unga konstnärer: Nordqvist 155, P. Krafft d. y. 157.

VI. Bondemålning .................................................. 160

Ämneskrets och stil 160. – Sydsverige 163. – Hörberg 165. – Norrland,
Gästrikland, Dalarna 168.

VII. Karl Johanstidens första skede ............................... 176

Tidsläget, akademien, utställningar 176. – Fordran på ideell hållning 179. –
Sergels elever: Törnström, Cainberg 181. – Byström 182, Göthe 184,
Fogelberg 186. – Bredas sista tid, Kröningstavlan 186. – Krafft d. y. 192. – Westin 195. – Limnell 197. – Hasselgren 199. – Sandberg, Lauréus 200. – Det
romantiska landskapet 202. – Fahlcrantz 203.

VIII. Den götiska rörelsen ........................................ 210

Dess uppkomst 210. – Missnöje med akademien 211. – Hammarskölds
konsthistoriska föreläsningar 213. – Den götiska tävlan 219. – De båda
utställningarna 1818 221. – Fogelbergs asagudar 222.

IX. Förbindelserna med utlandet återknytas. – I Paris och Rom, 1820-
talet
................................................................ 229

Svenskar i Paris 229. – Strömningar i den franska konsten 235. – Intryck
av fransk konst 236. – I Rom 242.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free