- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
2

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. 1700-talet. Grundlinjer och utgångspunkter - 1 - Slottsbygget i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

21-åriga regering, det har sin utgångspunkt i konstverksamhetens återupplivande
efter det avbrott, som vållats av Karl XII:s krig och av statsfinansernas
nödläge efter de många ofredsåren, det får sin karaktär av den då moderna franska
smakens inträngande i Sverige och av den svenska smakens franska skolning,
och dess sista fas betecknas av den nyantika smakens segergång genom Europa.

Nu liksom förr avspeglar konsten i Sverige smakens läge och skiftningar
i de kulturellt ledande länderna. Efter föredöme utifrån tar även hos oss
samhället konstbildningen under sin vård, konsten ställes under statens skydd, får
en lagbunden organisation, hägnas i patriotiskt syfte.

Detta faller utom ramen för en framställning av 1800-talets svenska konst.
Här skola endast antydas huvudlinjerna i den utveckling, som närmast föregått,
utgångspunkterna för det nya århundradets konst och konstvård.


illustration placeholder

Stockholms slott. Norra fasaden och Lejonbacken i dess tilltänkta skick.
Kopparstick av W. Swidde 1697.

Efter vunnen fred hade Sverige förvånande fort levat upp och samlat sina
krafter. Nu följde en tid av nybygge, av energiskt arbete på främjande av fredlig
odling. Det dröjde ej länge förrän samfärdseln tog fart, handeln uppblomstrade
och bröt nya vägar, borgerliga yrken odlades, fabriker grundades,
manufakturerna funno vård och stöd. Och även konsten fann möjligheter att åter
börja leva.

Slottsbygget i Stockholm.

Till att börja med gällde det att återställa det ödelagda –
städer och lantgårdar, härjade av ryssarna – och att fullborda
påbörjade byggen. De fullbordades i regeln i förenklat skick, billigt,
anspråkslöst. Men ännu levde en och annan optimistiskt anlagd svensk, som ej ryggade
tillbaka för dristiga planer. I största hemlighet hade Nikodemus Tessin d. y.
skickat ritningar till det avbrutna slottsbygget i Stockholm till Karl XII, då
denne låg i ide i Turkiet, och ännu 1718 uppvisade han för konungen och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free