- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
16

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. 1700-talet. Grundlinjer och utgångspunkter - 4. Louis XVI och nyantik - 5. Konstakademien organiseras

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Stockholms slott från 1750-talet blivit betecknade. Med lätthet, säker smak och rörlig
fantasi i detalj behandlingen övergå dessa båda smidiga dekoratörer från
rocaillens lek till den rena och fasta stil, som är fullmogen fram på 1770-talet och
blir kallad gustaviansk.

Louis XVI-stilen utbildas samtidigt med antikens återuppståndelse. Det är
nu, under 1700-talets senare halft, antikens höga allvar sopar undan förvekligade
tiders lekverkskonst.

Italien blev åter konstlandet framför alla länder, Rom blev konstvärldens
huvudstad. Intresset för forntidens kulturminnen hade i högsta grad stegrats
av de överraskande upptäckter, som följt slag i slag och som medfört nya
synpunkter och ökad synvidd. Med Pompeji stod antiken levande upp ur sin
grav, de doriska templen vid Paestum, som i ett årtusende stått undangömda i
en otillgänglig ödemark, blevo nu först kända, den vetenskapliga forskningen
sträckte sig ut över länder, som ditintills legat utanför dess synkrets: Sicilien,
Grekland, Syrien. Engelska och franska upptäckare utgåvo gravyrverk över
dessa länders arkitektur, över antik dekoration, bohag, reliefer, vasmålningar.
Antikdyrkaren Winckelmann skapade i sin konsthistoria en ny vetenskap, ett
evangelium för en skönhetstörstande mänsklighet. Vetenskapsmän, konstnärer,
dilettanter strömmade från alla länder till Rom, och otaliga antiker uppgrävdes
ur Italiens givande jord, restaurerades, kompletterades, förfalskades, beundrades
och såldes.

Den antika rörelsen spred sig hastigt över Europa och påverkade konsten
i dess olika arter.

5.

Konstakademien organiseras.

I Stockholm närmade sig slottsbygget sin fullbordan. Den
dekorativa utsirning med rik skulpturprydnad och ymnigt
flödande fontäner, som ingick i Tessins förslagsritningar, hade visserligen blivit i
hög grad förenklad, och de storslagna planerna på att skapa en helbild av slottets
omgivning hade ej ens blivit framlagda. De detaljer, som nu återstodo att utfylla,
lämnades åt framtiden.

Ritskolans verksamhet fortgick – tidvis en smula lamt. Den följdes
överhuvudtaget med välvilligt erkännande av rikets styrande ständer, fastän det
visserligen hände, att en och annan medlem av utskotten ej kunde dölja sin
otålighet över att de omedelbara resultaten ej fullt motsvarade förväntningarna
och att de anställda utlänningarna kostade landet en mängd pengar.

Skolans lägie var i själva verket svävande. Dess uppgift var ej längre
den att utdana skickliga yrkesmän för slottsbygget. Nu var en konstnärskrets
tillskapad, nu gällde det att vårda frukterna av den uppfostran, ett upplyst
samhälle skänkt sina lovande talanger. Den tessinska ritskolan hade på dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free