- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
47

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 1. Nyklassicism och romantik i utlandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hade upptagit tävlan med italiensk och fransk trädgårdskonst i renässans- och
barocksmak. Och senast hade skotska höglandet gjort sin insats, Ossians sånger
hade öppnat nya vidder av fornsägen och naturromantik, som mottogs med
hänförelse även av fransk ungdom.

Och i England fortlevde måleri, som gjorde skäl för benämningen färgkonst,
medan den antika rörelsen på fastlandet blekte och avkylde färgerna på
målarnas paletter. England bevarade goda måleriska traditioner. Den engelska
skolans hövding och den engelska smakens uppfostrare, Joshua Reynolds, byggde
sin konst på venezianarna, Rubens och Rembrandt, på färgens must och
fyllighet, på den måleriska behandlingens fasthet och bredd. Hans främste medtävlare,
Gainsborough, var framför allt påverkad av van Dyck och Watteau, även hans
konst var aristokratisk, intellektuellt betonad på samma gång som den var
temperamentsfull, ägde poetisk och musikalisk charm.

Den engelska skolan överförde färgkonstens bästa traditioner till det nya
århundradet. Gainsborough blev vägledare även i sina landskap, målade med
frodig och fyllig pensel, närmast i holländska 1600-talsmålares anda. På
landskapets område betecknar vid sekelskiftet den engelska skolan ett modernt
genombrott (Wilson, Crome, Turner, Constable).

Det poetiska landskapet i motsats mot det klassiskt heroiska är en av
nyheterna från denna övergångstid. Romantikens förebud ha spårats i Claude
Lorrains italienska utsikter över land och hav, av klassisk hållning i
kompositionen men med en personlig insats av rymdverkan, i Joseph Vernets hav- och
strandmotiv i natt och storm, i Hubert Roberts kamp agnastämningar, i
Giambat-tista Piranesis romerska utsikter, som "ruinernas Rembrandt" framställde i
ståtliga kopparstick, och i venezianska studier av lagunernas hav och himmel.
Här ha målarna fått sina ögon öppnade för atmosfären, för ljusets och luftens
mjuka toner och skiftningar. Framför alla uppenbara Antonio Canalettos och
Guardis prospekter ett genombrott i målerisk naturiakttagelse.

För Tysklands måleri blev den nyantika förkunnelsen i hög grad ödesdiger.
Dess fordran på tillbedjan av det antika idealet, på grekisk anda och form fick
till resultat en abstrakt och verklighetsfrämmande konst utan samband med
samtiden. Den förde till pappersstilen, kartongstilen, till dyrkan av den ädla
konturen som det bärande och huvudsakliga i en målning. Tyskarna lärde att
försumma naturstudiet, som gav den franska konsten dess fasta och solida
ryggrad, och likaså det måleriska studiet, som var det engelska måleriets styrka.

Nyklassicismen fick likväl ej härska utan opposition. Dess direkta
motsättning var den romantiska riktningen.

Mot studiet av antiken hade romantikerna ej opponerat sig. Men det fanns
bland konstnärerna en och annan självtänkare, som omfattade så revolutionära
åsikter som att efterbildande av gammal konst var skadligt och som av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free