- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
49

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 1. Nyklassicism och romantik i utlandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Valenciennes, förkunnar, att det
finns endast en värdig art av
målning, historiemålning, och
att idealet var okänt för
Ruysdael och hans landsmän, så
målar engelsmannen Turner sina
solgnistrande lufter. Och i
Spanien är Goya representant för
obändig fantasi och otämd,
hetsig frihetslystnad. I det nya
århundradets början målar
romantikern Runge i Hamburg
porträtt med hårdnackat
kärnfullt naturstudium - någon
gång rentav med fullt
avsiktlig strävan efter friluftsfärger.
Denne unge nordtyske målare
och tänkare överraskar genom
idéer, som läsas med förvåning
hundra år efteråt. Han fordrar
"luft och ton" i en målning,
nämner som det moderna
måleriets huvuduppgift "ljus, färg
och rörligt liv" och yttrar, att
målaren kan nå ljus och
klarhet i sin målning endast om han
använder uteslutande rena och
oblandade färger, avsatta
bredvid varandra utan mildrande
mellantonejv I dessa uttalanden
finner man en föraning om
fransk impressionism från 1870-talet, och i sin teori om dekomponerade färger
är denne målare ett århundrade före sin tid.

Vid övergången mellan 17- och 1800-talen stå således mot varandra
uppslag och strömningar, som tävla om herraväldet, idéer som bida sin tid och
först efter lång väntan bryta igenom. Klassicismens dyrkan av den sköna formen
och romantikens känslosvärmeri, griffelkonst och kolorism, flykt från den
synliga verkligheten men å andra sidan sökande efter naturens poesi, forntidskult
och sägner, Ossianstämningar, sträv realism, nykter, stram prosa, personlig
intensitet och fantastik – allt detta är element, som bana väg för det nya
århundradets konst.

illustration placeholder

Pilo. Drottning Louise.
Oljemålning, Köpenhamn. Omkr. 1750.
Amalienborg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free