- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
60

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 3. Sergel, Ehrensvärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Sergel. Gustav III.
Skiss i blyerts. Rom 1783. Nationalmuseum.

Masreliez - åtta år yngre än
Sergel - var en brådmogen
målarbegåvning. 1769 reste han till Paris
och därifrån till Italien. 1774 kom
han till Rom.

För dem båda medförde
vistelsen där nya strävanden, nya
synvidder, ny grund att bygga på.
Antiken tog dem fångna, antiken var
på denna tid knappast att undgå
för dem, som i konsten strävade till
hög skönhet och ren smak.

Vägen till den antika konsten
gick för tidens sökande andar
genom renässansmästarna, och dessa
studerades med iver. Det hade varit
ett betydande framsteg, då
ungdomen ej längre valde till sina
förebilder eklektiker och manierister
från 1600-talet, utan sökte tillbaka
till renässansen. På 1740-talet hade franska akademiens unga talanger i Rom
bildat sig efter Maratta och Pietro da Cortona – på den tiden ansågs den
unge Vien som revolutionär, då han föredrog att studera Rafael, Michelangelo,
Domenichino, Correggio. Sergel valde att studera de tre förstnämnda av dessa
och jämte dem Annibale Caracci - dessa fyra mästare hade enligt hans åsikt
"öst ur densamma och den enda källan: antiken
och naturen".

Om sina studier i Rom yttrar han på äldre
dagar: "Jag började med att säga till mig själv:
det gäller att börja studierna på nytt: anatomien,
som är grunden för kännedomen om
människokroppen, kopiera antiken för att förvärva förmåga
att bedöma naturens skönheter, undvika
bristfälligheter och efterbilda det vackraste i naturen och
lära, att antiken ej har det man vanligen kallar
manér, men att antiken är urvalet av den allra
vackraste natur, vilket bär namnet stil."1

Och Masreliez ger - likaledes på gamla dagar

1 I de biografiska uppgifter, daterade 12 jan. 1797,
Sergel på begäran sände till C. C. Gjörwell. Liksom flertalet
av Sergels brev - till Abildgaard, Per Tham, Byström m. fl.
- äro de skrivna på franska.

Sergel. Bellman.
Pennteckning. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free