- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
69

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 4. Louis Masreliez

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

till en början av Lovisa Ulrika och därefter av slottsbyggnadsdeputationen och
stannade utomlands i 13 år.

I Paris blev han elev av Doyen - en skicklig mästare, som målade "i
1700-talets allra livligaste maner", påverkat ej minst av Rubens - och som var en
inflytelserik skolchef. Om Masreliez’ studier i Paris vet man intet, men att döma
av ett uttalande några år senare kände han sig tryckt och bunden av principer,
som han ej kunde tillägna sig. Han tycks ha känt det som en befrielse, då han
efter ett år i Paris fann sig omplanterad i Bologna. Där fortlevde traditionerna
från Caracciernas akademi, där odlade man den stora stilen i högrenässansens
mästares anda men på samma gång byggd på strängt naturstudium. I Bologna

L. Masreliez. Alcestes död.
Oljemålning 1783 o. f.

stannade han i 3 år, det främsta resultatet av denna tid blev en figurrik
komposition "Stefanus stenas", målad för kyrkan S. Stefano i Alessandria. Efter en
kort vistelse i Florens anlände han våren 1774 till Rom och blev där bofast
i 8 I/2 år.

I Rom kom han in i den krets av unga målare, som hade sin medelpunkt
i Joseph Vien. Denne hade redan i sin ungdom ställt sig i opposition mot den
rådande smaken. Som stipendiat i Rom på 1740-talet hade han studerat
renässansmålare - Rafael och dennes krets - hade även gjort antika kompositioner,
där han sökte uttryck och rörelse med undvikande av gängse ateljéregler. I Paris
hade han blivit en eftersökt lärare, och han återkom 1775 till Rom, då som
direktör för franska akademien därstädes.

Återgång till naturen och antiken var och förblev det första budet i Viens
katekes. Hans egna målningar voro hållna i kalla grågröna toner, färgen var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free