- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
86

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 6. Louis Jean Deprez

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

86 GEORG NORDENSVAN

ringen av ’’Slaget mellan krotoniater och sybariter", som Gustav III placerat
i sin våning i operahuset. Fredenheim såg i denna målning "en av de rikaste och
bäst tecknade kompositioner i världen, vars värde säkert tilltager med tiden".1

Kompositionen är inspirerad av Konstantinslaget i Vatikanens stanser.
Striden rasar i ett berg- och flodlandskap under hög, skyfull himmel. Myller
av krigare och hästar på land och i vattnet, hundratals figurer i våldsam
hop-gyttriftg, ryttare storma fram, hästar stegra sig, fanor fladdra, överfyllda båtar
kantra - en komposition, fullpackad av rörelsemotiv och utförd med rapp
och skicklig hand.

I Desprez5 teaterscener ier korrimer hans läggning och styrka helt och fullt
till uttryck. Han är en lysande representant för denna teatraliska tids
teatermåleri. Hans dekorationer - suveränt obundna av lokaltrohet och historisk
sannolikhet - söka och nå grandios verkan. De äga livlighet och rikedom i
formerna, ge det arkitektoniska storhetsintryck, som man fäst sig vid i hans
motiv från Rom. Pompeji. Sicilien. Märklig är särskilt hans förmåga att
utvidga soenrummet, att nå rymdeffekt och att åstadkomma massverkan i
anordningen av de uppträdande. De skisser i akvarell, som bevarats, äro praktnummer
av effektfull iscensättning - bland dem finnas även några, som äga behagfull
målerisk helhetsverkan.

Effektfulla scenerier erbjuda även de akvareller, som visa Haga, så som
slottet, parken och omgivningarna hägrade för konstnärens fantasi.2

I sina arkitekturverk uppenbarade Desprez en annan sida av sin förmåga
än den, som tog sig uttryck i måleriet. Här var han helt annat än en kvick
och genialisk improvisatör. Han hade god skola och utbildad stilkänsla, när
det gällde arkitektur höll den klassiska formläran hans effektlystnad inom
skrankorna.

Hans verksamhet som arkitekt omtalas här i följande kapitel.

Gustav III: s död avklippte Desprez’ förhoppningar att få utföra sina stora
planer. Han hade dock åtskilliga uppdrag och var fortfarande mångsidigt
verksam.

Samtida och efterkommande erkände hans förmåga som lärare. Så länge
han arbetade under Gustav III: s hägn, yttrar Silverstolpe, "var hans verkstad
en skola, där snillet okvävt fick utveckla sig". Sverige "är peuplerat av hans

1 Uttryck i brev till Gustav IV Adolf 1798. Målningen återgives här sid. 72-73.

2 Julmässan i S:t Pietro - såväl skissen som oljemålningen - finnes i Nationalmuseum.
De fullbordade bataljmålningarna från Finland finnas i museets förråd, Segern vid Högland
på Rosersberg. Slaget mellan krotoniater och sybariter, som länge varit magasinerad, är
numera uppsatt i svenska beskickningshuset i Helsingfors. På Drottningholm finnes
oljemålningen "Gustav III:s ankomst till Tivoli", beställd 1798 av Gustav IV Adolf och då avsedd
för drottningens sängkammare. Ståtliga akvareller finnas i Nationalmuseum och Göteborgs

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free