- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
97

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 8. Karl Fredrik von Breda

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN GUSTAVIANSKA KONSTNÄRSKRETSEN

97

bakgrund ett stycke stormig aftonhimmel eller en aning om en park i lätt blå
skymning - poetiska tidstyper men fria från affischerad sentimentalitet och
Werthersvårmod.

Målerisk helhot är den egenskap Breda vid denna tidpunkt i första rummet
fordrar av sina verk. Alltifrån de första utkasten äro de komponerade med
belysning, färgkaraktär och färgharmoni som det huvudsakliga. De äro
motsatsen till kolorerade teckningar, dagrar och skuggor smälta samman, formerna
uttryckas genom färgernas spel och valörernas inbördes motsättning.

Bredas konst är
revolutionerande i svenskt
måleri. Föga förvånande,
att den möttes med
misstänksam undran från
våra hemmasittande
för-ståsigpåare och med en
uppenbar tvekan även
från en och annan av
konstnärerna,

De porträtt, han
skickat hem från
London, hade väckt
uppseende och ej minst
överraskning. Wennberg
yttrade 1794 om ett av dem
- ett "historierat
konststycke", som han
uttrycker sig på sitt originella
språk - att det är "rikt
i draperiet och en
omskiftad blandning av dag
och skuggor". Två år se-

K. Fr. v. Breda. Grevinnan Augusta Löwenhielm.
Oljemålning.

nare, då Breda utställt fyra porträtt, skriver samma kritiker välvilligt, att hans
maner är "brett, ganska litet arbetat, har något stort, något nytt, som förvånar
och med tiden säkert vinner ett allmänt tycke". Sergel yttrar i ett brev till Lars
von Engeström 19 sept. 1796, att känsla för färgen utmärker Bredas målningar,
men att mera noggrannhet i teckningen vore önskvärd. Sundvall har året förut
rapporterat till Wertmuller, att Bredas porträtt äro "icke illa vad själva första
utkastet beträffar men icke noggrant studerade och avslutade". Detta är rentav
den allmänna åsikten.

Silverstolpe, som villigt berömmer den "lysande kolorit", den "eldighet och
förunderliga i effekt", som utmärker Bredas arbeten, har likväl anledning att

7. - Nordensvan. 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free