- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
103

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 9. Elias Martin, Johan Fredrik Martin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN GUSTAVIANSKA KONSTNÄRSKRETSEN

103

I sina landskap är han först och sist målarpoet. Han odlar såväl
fantasilandskapet som vedutan, porträttutsikten. På båda dessa områden hade han
haft en föregångare i Johan Säfvenbom. Denne hade målat i Joseph Vernets
art hav i storm, skeppsbrott, kustlandskap med fästningstorn eller hamnmotiv
med lossning och lastning. Efter sin återkomst till Stockholm hade han mest
målat stockholmsvyer och utsikter av de kungliga slotten. Hans teckning var
säker nog, men målningarna blevo nyktra och fattiga - hans
stockholmsbilder ha sitt huvudsakliga intresse som pålitliga lokalskildringar.

Martin blev det romantiska landskapets svenske tolk. I sitt "Landskap
med humleskörd", som han kort efter sin hemkomst lämnade som receptions-

E. Martin. Galärdockan på Sveaborg.
Nationalmuseum. Graverad av J. F. Martin.

stycke till akademien, diktade han en engelsk idyll, en pittoresk lantgård på en
liten höjd i skuggan av unga träd och med utsikt över slätt och sjö i soldis. Här
lever en lycklig familj i gemensamt och förnöjsamt arbete.

Ett steg framåt i dekorativ komposition visar han i det kustmotiv, som
hamnat i Göteborgs museum. Även där är förgrunden mörkt hållen, en flack
strand med staffage av arbetare, hästar, båtar. En hög bergkuliss är insatt på
vänstra sidan av förgrunden och som motvikt framskjuter något längre bort till
höger en skogtäckt udde. Mellan dessa kulisser öppnar sig utsikten över ett
spegellugnt vatten, en stolt tremastare styr in från havet, långt borta på kusten
breder sig en stor fästning i soldis.

I kompositioner sådana som denna tävlade Martin överlägset med de
väggstycken med idylliska svenska insjölandskap, som smyckade många svenska hem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free