- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
108

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 9. Elias Martin, Johan Fredrik Martin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108

GEORG NORDENSVAN

Martin målade flera utsikter av Stockholm från Södermalms berg. Motivet
"Stockholm från Mosebacke", som så ofta blev behandlat av konstnärer och
dilettanter under 1800-talet, är hans upptäckt. Han utförde den stora målning
i olja, som nu pryder en sal i stadshuset. I sommareftermiddagens milda luft
och under en hög, klar himmel utbreder sig staden i all sin härlighet som det
förlovade landet, sett från berget Nebo. Otaliga seglare och roddare liva de
blanka vattnen. Denna ståtliga utsikt är tagen från den - enligt Gjörwell -
"högst pittoreska trädgården" utanför källaren Stockholms vapen, och tavlans
förgrund livas av lyckliga stockholmsbor, som i det gröna njuta av aftonsvalkan
och av "den alldeles unika vyen" från det "till sitt läge så alldeles romantiska
värdshuset".1









E. Martin. Stockholm från Mosebacke (mittstycket).
Oljemålning. I Stockholms stadshus. Graverad av J. F. Martin.

Martins stockholmsmålningar i olja överträffas dock avgjort av hans
akvareller med motiv företrädesvis från torg och hamnar eller från stadens
omgivningar. Följdriktigt betonas Stockholms läge mellan berg och vatten. Från
vilket håll konstnären än velat teckna utsikten över staden, har en bergknalle
givit en osökt utsiktspunkt. Nedanför simmar staden på vattnet eller skymtar
i fjärran dess kontur med kyrktorn och väderkvarnar som hållpunkter för ögat.
Koloristiskt verksam är motsättningen mellan förgrundsklippornas stora färgytor
och soldiset över lointainen. Det hela badar i genomskinlig luft, hög och
klarblå, ibland bruten av toner i blekt gult och rosa.

Ett och annat av dessa motiv har ej kunnat undgå ett romantiskt inslag. Ett
typiskt exempel ger en oval akvarell med motiv från Djurgårdsbergen, från
nuvarande Skansen, med utsikt över Ladugårdslandet med slottet Fredrikshof

1 Brev från Gjörwell till hans dotter 8 juni 1798.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free