- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
142

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 3. Ideell konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142 GEORG NORDENSVAN

riddare, som övergivit och föraktar Kärleken samt trampar dess pilar och
båge under sina fötter" - komposition i akvarell - ursäktar han sig i
katalogen med att "tavlan är beställd och ämnet har blivit artisten förelagt".

Dylika ämnen - "förelagda" eller självvalda, ibland avgjort fjolliga -
målades av ungdomarna Eckstein, Svedman, Hansson, Hasselgren, Limnell,
Westin, Sandberg, John Breda, Lauréus m. fl. eller modellerades av Cainberg,
Karl Robert Fahlcrantz, Byström m. fl.

Det är att lägga märke till, att vår akademi i valet av prisämnen följde
utländska mönster. Som ett sidostycke till de tillkrånglade antika motiv, som
kunde förekomma, må nämnas ett tävlingsämne av något senare datum, som
akademien i Milano utsatte till internationell tävlan. Dess program - tryckt i
Posttidningen 17 sept. 1819 - lyder sålunda:

"Belisarius, trött av en besvärlig och lång resa, emottages uti en från sitt
slott avlägsen boning. Under den glättiga mottagningen av värdfolket, som för
detta blivit av hjälten befriat från hunnernas strövande, och under de rörande
uttrycken av en känslofull tacksamhet framföra tvenne mödrar till honom sina
små barn, vilka, hyllade och sittande på hans knän samt smekande honom synas
liksom deltaga i de fullväxtas känslor.

Denna livliga scen" - tillägga dess uppfinnare - "beskriven av Marmontel
uti sin Belisarius kap. 4, utom det, att den kan uppelda konstnärens
inbillningsgåva och bringa honom att utveckla sina anlag i avseende till expressionen,
tillbjuder uti skillnaden av kön, kostymer, åldrar och karaktärer även medel till
en lycklig framställning."

Enligt vår akademis beslut skulle vid skisstävlingarna ämnen ur Sveriges
historia omväxla med de bibliska och klassiska motiven. Hertig Fredrik föreslog
1797 det första svensk-historiska ämnet "Olof Skötkonungs döpelse av den förste
kristne läraren Ansgarius". Ämnet blev enhälligt antaget, och Fredenheim
passade ögonblickligen på tillfället att föreslå, att akademien skulle slå en medalj
över den välvillige hertigen. Efteråt kom någon hävdakunnig akademiledamot
att erinra sig, att Ansgarius dött hundra år innan Olof Skötkonung föddes.
Följden blev att Olof Skötkonungs döpelse utbyttes mot ämnet: "Gustav II Adolfs
samtal utom rikets gräns med Johan Baner för att i honom försona en fiende
och vinna en vän."

För nästa fosterländska pristävlan bestämdes ämnet "Gustav Vasa erhåller
tidningen om blodbadet i Stockholm" och för den därpå följande "Gustav I
går ner från rikssalen, sedan han tagit sitt sista avsked från ständerna".

Historiska genretavlor hade kommit på modet i Paris vid mitten av
1700-talet. Med förkärlek behandlades motiv från den gode konung Henrik IV: s tid.
Roslin gjorde ett försök på detta område, då han framställde konung Henriks möte
med Sully - en korrekt, tom och karaktärslös målning. Gustav III köpte den
och placerade den på Haga. I Paris beställde konungen av Wertmuller en mål-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free