- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
152

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 4. Bilder ur det samtida livet - Landskap: Louis Belanger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152 GEORG NORDENSVAN

kaméer. Också Gillberg, som, även han, tog starka intryck av engelsmännen, slog
sig på att teckna profilporträtt, som han gav en lätt färgpåläggning, bakgrunden
fick behålla papperets ton. I detta maner porträtterade han hela sin samtid, ledigt
och hastigt - och billigt.

Andra förmågor inom denna konstart voro italienaren Rota, fransmannen
Lemoine, dansken Viertel och flera inhemska ungdomar och amatörer. Miniatyren
blev snart sagt ett hantverk, och med de minskade fordringarna sjönk nivån.

Landskapet betecknas av Silverstolpe som egentligen en hjälpkonst, en
bakgrundernas konst, som har sin väggprydande uppgift och som utvecklat sig till
en behaglig gren av måleriet. I strid mot Lessing och Winckelmann upphöjer
Silverstolpe landskapet till "bland målningens särskilda arter den, som på
rangordningen kommer historiemåleriet närmast". Han vill dock begränsa
naturåtergivandet till den vackra årstiden. "Vinterstycken, ehuru skickligt de kunna
vara målade, bliva aldrig behagliga", har han skrivit 1799 och upprepat det
ett år senare.

Louis Belanger f. Även på landskapets område blev en inflyttad främling
ton-1756, d. 1816. givande - om också ej i samma grad som Bossi inom
miniatyren. Det var fransmannen Louis Belanger, kosmopolit även han, var
ledamot av akademien i London, kom 1798 från England över Petersburg till
Stockholm, upptogs året därefter till ledamot av svenska Konstakademien,
utnämndes därjämte till "Kongl, maj:ts förste hovmålare", och stannade till sin
död. Han målade gouacher i kall porslinston, "bländande" i samtidas ögon,
men även stora dukar i olja, alplandskap, heroiska fantasilandskap men ock
porträttlandskap med förkärlek för storslagen, vild, romantisk natur. I
Stockholm debuterade han med tre italienska motiv samt "Utsikt av stora fallet vid
Trollhättan". Han var en temperamentsfull målare, oförskräckt, dristig och
skicklig, att han såg den svenska naturen mera målerisk i allmänhet än övertygande
svensk, är lätt förklarligt. Han målar ett annat klimat än det vi känna till, skrev
Silverstolpe, som beundrar hans "lätthet och klarhet i färgerna, som nästan gör
illusion", och finner honom oöverträffad "i konsten att måla vatten, forsar och
vattufall". Senare talade Silverstolpe om hans "granna dekorationsstil". Det
dekorativa draget saknas ej i hans stora utsikt Över Stockholm från
Djurgården - den mörkt hållna förgrunden upptages av en lantlig idyll med
betande kor och svärmande par i det gröna, i mellanplanet Djurgårdsstaden
med dess måleriska hopgyttring av små trähus, skeppsvarv, bryggor och båtar,
i bakgrunden Stockholm simmande i det violetta solskenet.

Bland de många amatörer, som idkade landskapsmåleri, voro överste
A. von Numers, överkammarherre A. von Lantingshausen, kammarjunkaren
G. Silverstråle, kungl, sekreteraren, sedermera kanslirådet Linnerhielm, kaval-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free