- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
159

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 6. Akademien under Masreliez' ledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTUTSTÄLLNINGAR OCH KONSTOMDÖMEN 159

Masreliez’ person, rapporterar följande år till Wertmuller, att akademien
"tagit en vändning, varom du ej har en aning", och äran av detta genombrott
tilldelar han villigt ö ver intendenten och direktören, som "med iver och
sakkännedom" leda ungdomens studier.

På årets utställning - som räknar 212 nummer, "en förskräckeli mängd"
tycker Silverstolpe - finner Sundvall arbeten, som man skulle se med intresse
till och med på salongen i Paris eller i London. Han nämner landskap av
Fahlcrantz, genrer av Lauréus, miniatyrer av Sparrgren, färglagda teckningar
av Limnell, gravyrer och teckningar av Heland, fåglar och blommor i färg av
m: 11 Görtz. Dessutom uppräknar han ungdomarna Byström, Westin, Sandberg,
Heidecken, miniatyrmålarna Per Köhler och Bolinder. Han frågar, om inte
detta är "nästan för mycket för ett land, varest konungen ingenting gör för
konsterna och där stormännen i detta avseende så mycket taga efter sin herre".

Och den 21 april 1809 ger Sundvall i sitt sista bevarade brev till
Wertmuller ännu en överblick över läget och personerna.

Sergel är nu gammal och bruten, uträttar ingenting. Byström skall
otvivelaktigt kunna ersätta honom, Byströms arbeten bära snillets prägel, och efter några
års vistelse i Italien skall han säkert återvända som en berömd konstnär. Även
Westin kommer att gå långt efter några års studier i konsternas hemland. "Han
är lika god tecknare som kolorist", är mycket arbetsam, "vårdar sig på ett
förträffligt sätt om sin talang".

Breda förtjänar mycket pengar. Hans son John visar lyckliga anlag och
kommer måhända att gå längre än fadern. Krafft har mycket att göra och har
god förtjänst. "En riktig girigbuk" har han blivit, gift är han med ett
fruntimmer, som får ärva - hon målar för övrigt inte illa. Lauréus visar mycken
intelligens och naturlighet men "kan nätt och jämt livnära sig med sin talang".

Misströstans tid har man i alla händelser överlevat. Den svenska konsten
visar vackra möjligheter att leva upp med förnyad kraft.

Silverstolpe ser fortfarande med skepsis på konstens läge. Han erkänner, att
man vid en jämförelse mellan landets folkmängd och konstens idkare måste med
en slags förundran se de framsteg, konsten gjort i senare tider, och han medger,
att "vi äga personer av verkelig förtjänst, som under ganska tryckande
omständigheter vunnit sin bildning". Men - skriver han - i detta för konsterna
så tryckande klimat har det allmänna tänkesättet ännu ej lärt att värdera
konstodlingen som en huvudsaklig beståndsdel av nationalbildningen. Konsten
i Sverige har varit en främmande produkt, endast aktad av en liten klass av
högre eller mera bildade människor - "endast Hörberg har verkat på den stora
allmänheten till vinnande av aktning och tycke för konsten".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free