- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
163

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Bondemålning - 2. Sydsverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

konstvävnadens, de färgpräktiga textilernas
hemort. – Den textila konsten faller ej
inom denna översikts ram.

Även inom de olika huvudområdena
påträffas sinsemellan skiljaktiga riktningar,
uppenbara impulser utsocknes ifrån kunna
påvisas, här och var även från angränsande
länder – i Jämtland från mellersta Norge,
i Västerbotten från nordliga Finland. De
olika landskapens egenart är iögonfallande.
Bonaderna utfördes överallt av yrkesmålare,
ofta upplärde de sina söner, och dessa
upptogo mästarnas både motivkrets och
framställningssätt. Traditionen hölls uppe inom
målarsläkterna, skolor utbildades, några av
dessa med starkt betonad lokal karaktär.
Halland och Småland ha liksom Dalarna
i detta avseende ett alldeles särskilt intresse.

Inom några socknar i Halland –
Drängsered, Breared, Knäred – växer vid
1700-talets slut och ett stycke inpå
1800-talet ett måleri med överraskande särdrag.
I Drängseredskolan härska hårda, osmälta
och trots sin brokighet sträva färger.
Målningarna från Breared – Gyltigeskolan –
röra sig med saftiga, mustiga, högröstade
men harmoniskt samklingande färger,
påfallande mycket rött och svart men därjämte
kraftiga insatser av brunt och gult, grönt
och högblått. Figurerna utfylla till trängsel
men utan oreda hela ytan av de långsträckta
bildserierna. En av dessa – i Nordiska
museet, där bondemåleriet från olika delar
av Sverige är rikt och förträffligt
representerat – framställer en bröllopsskaras
ankomst till bröllopsgården. Den långa raden
av bönder på stolt kråmande hästar ger i sin
festliga rytm en svensk rustik variant av
Partenonfrisens panateneiska ryttartåg. Efter
ryttarna kommer bruden i en liten öppen
rokokovagn, vit med röda rutor. Hon är


illustration placeholder

Bröllopståg. Väggbonad från Bredared.(Halland) Nordiska Museet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free