- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
172

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Bondemålning - 4. Norrland, Gästrikland, Dalarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

nattvardsmotivet. Bredvid den tomma stolen sitter katten - samma katt, som på
Ghirlandajos Nattvard sitter bakom Judas och som redan i tidigare
nattvardsbilder representerat förrädarens ondskefulla tanke. Även en liten hund med ett
ben i munnen återkommer här. Absolut svenska insatser i bilden äro
brännvinsflaskorna på bordet, ljuskronan i taket och fönstren med deras uppfästade
gardiner - målaren har flyttat nattvarden in i en herrskapsmiljö från hans
egen tid. Kompositionens perspektiviska svaghet visar, att hans skolkunskap hade
sina gränser.

Bröderna Wikström voro bördiga från Rättvik, men de äro representanter
för hälsingestil, ej för den typiska dalstilen.

I Dalarnas måleri fasthålles envist det primitiva framställningssättet,
barnslig omedelbarhet i fantasi och handlag., enkel stilisering, naivitet i uttrycken -
men ingen konstgjord naivism, tvärtom uppriktig och ärlig, fri från bihänsyn.
Figurerna ses i profil eller rätt framifrån, de äro en smula styva i lederna,
undvika häftiga rörelser, uppträda genomgående med bibehållen värdighet.
Färghållningen är kraftig och munter, arkitekturen fantastisk och rik med de många
trångt sammanställda byggnaderna med altaner, torn och kupoler. En del drag
äro gemensamma för söder och nord, bland annat sättet att utfylla ytan med
blommor. Dessa växa i Dalarna ut till imponerande blomsterkvastar med
svällande former och de grannaste färger - de växa allt folket över huvudet,
sträcka sig ut över kyrkor, hus och himmel och buga, när de nått ytans övre
kant. De bidraga betydligt till bildernas dekorativa festivitas.

Stilen är bastant, ibland konsekvent klumpig - det här återgivna lilla
bröllopståget i Mora är barnkonst, om man jämför med den monumentala
bröllopsskaran i Breared. Men de ofta schematiska kompositionerna livas av

okonstlad humor,
omedelbara och oemotståndliga
inslag av friskt
skämtlynne. Förstås att de
bibliska personerna
behandlas med tillbörligt allvar,
även då de framställas
som masar och kullor.

Följdriktigt iföras de
samtida dräkter - med
undantag av Gud och av
Jesus, som i regeln
framställes i röd fotsid
kjortel, ibland med
prästkappa hängande på
ryggen. Även apostlarna

illustration placeholder

Bröllopsskara. Dalmålning 1800.
Nordiska museet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free