- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
175

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Bondemålning - 4. Norrland, Gästrikland, Dalarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I stil, i dekorativ hållning kan vår bondekonst visa påverkan - ibland
högst överraskande påverkan - ej blott från gamla tider utan från långt
avlägsna länder. Och likväl är den äkta och kärnfull och till sitt lynne svensk.
Carl Larsson fann i våra bondemålningar samma naivitet och behag som i
Giottos fresker, och han tillstod, att de intresserade honom mera än dessa. Han
beundrade deras nationella stilkänsla. "Dalmålningarna" - skrev han, som blev
svenskhetens talman inom vår samtida konst - "visa tydligt, hur en ofördärvad
svensk ser och känner. Denna klarhet i linjerna och dessa enkla, rena färger,
för att icke tala om detta hurtiga och muntra humör - är icke detta svenskens
karaktär?" Han föreslog, att den finaste salen i Nationalmuseets svenska
avdelning skulle upplåtas åt bondemålningar: "det vore rätta början".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free