- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
184

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Karl Johanstidens första skede - 4. Sergels elever - Gustav Göthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134 GEORG NORDENSVAN

om det inte finns pengar att betala marmorstoder med. Han har flera sådana
färdiga och motser möjligheten att kanske få behålla dem själv.

Han har nu satt sitt hopp till "vår älskade kronprins". Sergel hade visat
backantinnan för denne, och prinsen hade vid detta tillfälle lovat, att Byström
i honom skulle få en protektor.1 Nu har Byström modellerat Karl Johans
kolossalstaty, framställd som Mars, och hugger den i marmor. Canova hade förut
apoteoserat Napoleon som världshärskare, en imperatorsgestalt, helt naken,
endast ett draperi (över vänstra armen.2 Karl Johan som stridsgud var något
mera påklädd, i romersk rustning, som slöt sig efter kroppen, nakna armar
och ben, hjälm på huvudet.

På nyåret 1816 anlände Byströms nya marmorarbeten till Stockholm. På
akademiens utställning visades "Backus såsom yngling", stående figur, och
"Dansande flicka med krans och fackla". På sommaren ankom Byström själv,
fullbordade Marsstatyn och sålde både den och sina övriga nya arbeten till
kronprinsen, som därefter blev hans gynnare och bästa kund.3 Med beställning på
kolossala statyer av Karl X, Karl XI och Karl XII återvände han till Rom.

På den akademiska utställningen 1818 representerades han av 15 nummer,
bland dem Juno sovande med Herkulesbarnet vid sitt bröst, tre statyer, Hygiaea,
Venus och Pandora, samt två ideala huvuden, allt i marmor. Marsstatyn
utställdes ej, vederbörande misstrodde trossbottnarna i akademihuset. Statyn
uppställdes i parken vid Rosersberg och skänktes sedan till Magnus Brahe, som
placerade den i ett tornrum på Skokloster.

Kritiken vördar mästarens arbetsnit och förvånas över "hans snilles ovanliga
fruktsamhet". Silverstolpe ser i Marsstatyn uttryck för "den överlägsna
gudakraften i manlig gestalt", Hammarsköld prisar kvinnostatyerna för deras
oskuldsfulla grace och lugna skönhet och finner dem vara äkta symboler av själens och
kroppens förenade hälsa. Byström är nu utnämnd till "en av den nyare
skulpturens störste mästare" och behöver ej längre uppmana sina vänner att "skynda
på ödet".

I sin yrkesbroder Göthe behövde han ej frukta någon farlig medtävlare.
Göthe omnämnes i Malla Silverstolpes dagbok 1795 som en
gosse på 15 å 16 år, "vacker som en kerub".

Hon återsåg sedan den "lille vackre hr Göthe" i Stockholm, och ynglingens
naiva uttryck för sin förtjusning smickrade och roade den unga damen.

Han studerade i principskolan och i arkitektskolan vid akademien och fick
belöningar. Utställde 1798 förslag till rådhus jämte börs. Förklarades året där-

1 Brev från Sergel till Byström 7 maj 1813.

2 Byström omtalar Canovas staty i brev till Sergel 5 nov. 1811. Karl Johansstatyn var
färdigmodellerad i dec. 1814.

3 Enligt A. Nyström skulle han ha skänkt Marsstatyn till kronprinsen.

Gustav Göthe, f.
1779, d. 1838.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free