- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
200

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Karl Johanstidens första skede - 7. Hasselgren, Sandberg, Lauréus - Johan Gustav Sandberg, Alexander Lauréus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200 GEORG NORDENSVAN

i uppdrag att måla en ny altartavla, man vände sig i stället till Sandberg,
som harmset vägrade, varefter Westin mottog beställningen.

Hasselgren, som återvänt hem på sommaren 1816, blev samma år
professor vid akademien efter Hilleström och tog dennes historiemåleri i arv.
Han fick uppleva många motgångar och förödmjukelser.

En annan av de lovande ungdomarna var Sandberg. Vid tolv
års ålder hade han börjat teckna i principskolan. Den fattige
gossen tjänade sitt bröd genom att ge billiga lektioner i rnusik
och genom att arbeta på Kungl, teaterns dekorationsmålarateljé under BruselL
1803 deltog han i akademiens utställning med en laverad teckning, "Konungens
stora trappa uti kungl, slottet". Från och med 1805 målade han de vanliga
prisämnena, dessutom häststudier och porträtt, utställde 1810 Frälsarens uppståndelse
och året därefter "Den helige Nikolaus ses i skyn komma ett skepp till
undsättning, som är nära att förgås" men försökte sig även på ett ämne av helt annan
art. "En defilé på Ladugårdsgärdet för konungen, då kronprinsen Karl Johan
för befälet", ritning ’au crayon’. Hammarsköld kallar försöket "ett artigt
lekverk". Sandberg är emellertid därmed inne på ett nytt område.

I detta släktled av konstnärer, som övervägande sökte det
idealiskt sköna, blev Lauréus vardagsgenrens representant.
Prästson från Åbo och student därstädes hade han kommit
till Stockholm 1802, hade inträtt i "principen" och vann tre år senare högsta
prismedaljen i modellskolan. Tidigt väckte han uppseende, ej minst genom
sin flit, han var den ivrigaste deltagare i utställningarna - 18 nummer 1810,
lika många året därefter, 15 nummer 1815. Han målade porträtt, bibliska och
heroiska ämnen, landskap med figurstaffage, scener ur romaner eller från
teatern. Han kopierade i Kungl, museum och i privata samlingar, tog starka
intryck av holländska småmålare - av D. Teniers, G. Dou, A. v. Ostade,
Schalken - och blev deras lärjunge och efterföljare.

Den första lilla genre han utställde (1805) framställde "en gumma, som
tappar vin i källaren". Sedan följde flickor i fönster, flickor med ett tänt
ljus i handen - här hade Hilleström givit utgångspunkten - gubbar, som
räkna pengar, spetsa pennor eller tända sin pipa, även motiv med flera figurer,
bondelivsscener, kortspelare, jägare som rasta i skogen, ålänningar kring en
brasa. Han experimenterade med effekt av lyktsken, fackelsken, månsken. Det
hände även, att han skildrade sådana frivola situationer ur det borgerliga livet
som en äkta mans hemkomst till sin unga fru i samma ögonblick som en ung
kavaljer försvinner genom fönstret. Han målade också Bellmansscener -
Kägelspelet hos Faggens, Fägnespel på fader Didricks namnsdag - och festligheter
som Dansgillet 1814 och Kalaset hos pastorns 1815 - figurrika interiörer vid

Johan Gustav
Sandberg, f. 1782, d.
1854.

Alexander Lauréus,
f. i Åbo 1783, d. i
Rom 1823.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:48:14 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/1/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free