- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
219

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Den götiska rörelsen - 4. De båda utställningarna 1818

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN GÖTISKA RÖRELSEN

219

sagomotiv och han återvände senare till detta område. Bland annat framställde
han Odens historia. Fantasien har fritt spel, på ett blad ses Odens kavalleri
galoppera in i Svitiod, på ett annat Sigtunas grundläggning - Oden skärskådar
byggnadsritningar, arbetet pågår, stora gavelhus och en kupolkyrka stå redan
färdiga. Odens sammanträffande med Gylfe äger rum i en ståtlig slottssal,
konungen sitter på sin tron, som en österländsk monark i plymprydd turban
och med spiran i handen - samma typ och dräkt har kung Salomo på en lavyr.

På beställning av kronprinsen Karl Johan utförde Hörberg 1812 en
målning, 3 alnar bred, över ämnet Odens ankomst till Sverige och möte med Gylfe.
Målningen blev aldrig utställd.

Ämnet Oden och Gylfe hade även mångfrestaren Elias Martin behandlat
i en gravyr. De båda kungarna äro i hans framställning två stadiga
bondgubbar. Det var först Fogelberg, som i sin relief komposition med samma ämne
betonade, att det var två olika raser, som här möttes.

Fogelberg. Odens möte med Gylfe.
Teckning till relief på dryckeshornet i Uppsala universitets myntkabinett 1818. Nationalmuseum.

Karl Johan, som växt upp i Ossiandiktningens tid, visade sitt intresse för
den gotiska ämneskretsen genom en och annan beställning. Av Hultgren -
som allegoriskt framställt hans seger över Napoleon - beställde han en
väggmålning med ämnet Ragnar Lodbrok brandskattar Paris. Det blev en enkelt
hållen komposition, målad grått i grått, 5 alnar lång. Den uppsattes i
salongen på Rosendal 1818 och blev ödelagd vid byggnadens brand året därpå.
För det nya Rosendal målade 10 år senare Hjalmar Mörner sin ledsamma fris
Odens ankomst till Sverige.

Karl Johans intresse för nordisk myt som ämne för konstnärlig behandling
medförde ett enda värdigt resultat: Fogelbergs gudatrilogi.

Götiska förbundet hade levat i 6 år, då det gjorde sin insats i vårt
konstliv. Sedan en förbundsbroder ställt 50 dukater till förfogande, utgick den 18 juni
inbjudan till pristävlan mellan svenska och norska konstnärer, "som ur den
nordiska mytologien hämtade ämnen för sina framställningar". I inbjudan fast-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free