- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
222

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. Den götiska rörelsen - 4. De båda utställningarna 1818 - Fogelbergs asagudar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

222

GEORG NORDENSVAN

Hos göterna utgjorde de nordiska ämnena endast 19 nummer, som bildade
en grupp för sig och i katalogen voro uppförda i en särskild avdelning. Där
fanns ingen utförd målning men väl skisser och teckningar. Där funnos Salmsons
och Berggrens prisbelönade arbeten - Salmson utställde även på akademien -
men största intresset tilldrogo sig Sandbergs teckning "Valkyrior rida till
striden" och Fogelbergs statyetter Oden, Tor och Frej.

Ling hade sammanställt dessa tre i deras högsta betydelse såsom fädernas
övergudar - "en treenighet, som i sitt begrepp motsvarar andra lärors", Oden
en sinnebild av förnuftet och den skapande kraften, Tor av den underhållande

och Frej av den återfödande kraften eller den
himmelska kärleken.

Oden - huvudpersonen i trilogien .-
framställdes av Fogelberg enligt det givna programmet
sittande på sin tron, begrundande vad som sker
i världen. Han bär hjälm på huvudet och stöder
sitt spjut mot marken. Hans kropp är höljd av
manteln, som dock lämnar högra armen och högra
benet bara.

Tor liksom Frej framställes stående. Tor är en
sinnebild av den fysiska kraften. Han är en ung
man i sin fulla styrka, helt naken, lugn men färdig
till strid, håller stridshammaren i högra handen,
i den vänstra kraftgördeln Meigingard. Bakom
honom skymta två små bockar och ett hjul, som
skall antyda stridsvagnen. Tors kraftiga kropp är
ganska energiskt skisserad, ställningen påminner
naturligt nog om renässansmästarnas Davidstatyer
- man kan ej undgå att jämföra med Michel
-angelos gigant.

Frej är en yngling med milt, drömmande, inåtvänt uttryck. Ställningen är
nära nog frontal. I högra handen håller han en knippa ax, vid hans fötter sitter
den lilla grisen Gullinborst, sinnebild av åkerbruket.

Jämte dessa tre skisser utställde Fogelberg ett dryckeshorn, arbetat i silver
- en gåva till Geijer av Värmlands studentnation - med en framställning i
relief av Odens möte med kung Gylfe, vidare den förut exponerade statyetten
Filoktet, en relief med allegoriska figurer till rådhuset i Göteborg och en skiss
i vax till Uppståndelsen, avsedd för domkyrkan därstädes.

Hos göterna saknades alltså varken klassiska eller bibliska motiv - John
Breda t. ex. utställde Belisar, Herkules på bålet, Priamos vid Akilles’ fötter
och Evangelisten Johannes. Och där liksom på akademien fanns gott om
amatörkonst, kopior efter gamla och nyare mästare (Rembrandt, Breda, Hilleström

Fogelberg. Oden.
Skiss i gips 1818.
Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free