- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
232

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Förbindelserna med utlandet återknytas. -- I Paris och Rom, 1820-talet - 1. Svenskar i Paris - Axel Nyström, Mikael Gustav Anckarsvärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

232 GEORG NORDENSVAN

studerade han mer /än han målade tavlor. Bland hans alster från denna tid
är en raskt skisserad Folkfest i Viricennes, där folkmassan är framställd med
liv och rörlighet.

Axel Nyström, f. I april 1819 anlände Axel Nyström, 26 år gammal, f. d.
aka-1793, d. 1868. demielev, nu hovarkitekt, konduktör vid överintendentsämbetet
och Hambrés efterträdare som akademipensionär. Han var en litterärt intresserad
man, hade i Stockholm idkat umgänge med författare och publicister, kände
de tyska romantikernas skrifter och hade översatt Friedrich Schlegels Resa i
Rheritrakten och närliggande länder, där de medeltida byggnadsminnena skildras
med hänförelse. Under sin studieresa skrev han utförliga och innehållsrika brev
till vännerna Clas Livijn och Askelöf om samhällsliv, politik, litteratur, konst
och teater.

Han var en i hög grad impulsiv och intensiv natur med rapp och vaken
iakttagelseförmåga, starka sympatier och antipatier, road av människor,
intresserad av att resonera och debattera och alls ej skapad till eremit. Hans första
utfärd i Paris gällde operan, dagen därpå besök hos Berzelius - som han ej
kunde tåla1 - och hos svenske ministern Löwenhielm, två dagar därefter
uppvaktning hos drottning Desideria, som fortfarande var bosatt i Paris, där hon
trivdes bättre än i Stockholm.

Utan att förspilla tiden började han studera för arkitekten Hippolyte Le
Bas, deltog sedan tre gånger i akademiens månatliga tävlan och erhöll två
gånger den enda utmärkelse, som en utlänning där kunde påräkna.

1819 ankommer Mikael Gustav Anckarsvärd, gardesofficer och
amatör, som varit kamrat med Fogelberg och de andra
opponenterna i deras privata övningsskola och även deltagit i
göternas utställning.

Han är en älskvärd ung man, sona i ensamma stunder filosoferar över sitt
eget jag, sin omgivning och sina utsikter, men som tar livet skäligen lätt och
bjuder till att göra sig "så skickelig som möjligt", som ännu ej har
någon annan plan för framtiden än att "tråka" sig fram på tjänstevägen, men
som finner sin tid så upptagen av dessa "eländiga tjänstebefattningar", att han
ej med någon uthållighet eller något resultat kan ägna sig åt de fria konsterna,
hans bästa och enda rekreation.

Det är helt ytligt och dilettantmässigt, han studerat konsten. "Ingen
modellritning, ingen lärdom, blott något litet målande. Vad är måla, då man ej kan
teckna?" har han skrivit i sin med skinnband och lås försedda dagbok, där
han på lediga stunder resonerar med sig själv om sig själv.

Garnisonslivet och livet som en av Stockholms unga eleganter har dock

1 Han kallar sin store landsman "gmvligen bornerad" och "den allra argaste egoist som
jag sett". Berzelius - i Eug. Delacroix’ dagbok kallad "den ryktbare Borzelilocoquentius" -
stod såväl då som längre fram i tiden i stort anseende i Paris.

Mikael Gustav
Anckarsvärd, f. 1792,
d. 1878.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free