- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
259

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 3 - 4. Fogelberg, hans klassiska tid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG 259

lyckas, utom att jag tycker att min mejsel går ännu tämmeligen, den är min
enda förströelse."

Vid denna tid hade han enligt uppgift av Scholander, som då ännu var
kvar i Rom, åtta statyer i marmor under arbete. Han började nu dessutom
utföra "Karl Johans apoteos", ett monument över sin "store välgörare", en
80 fot lång relief i marmor, bestämd för lanterninen i villan.

Hans lust för praktisk verksamhet hade alls ej slappnat. Hösten 1847
berättade han för en vän i Stockholm,1 att han ännu en gång bygger ett hus, denna
gång "ett litet hus men par spekulation och med större delen min mågs pengar".
Läget är det vackraste, huset ligger fritt på Trinitå de’Monti invid spanska
trappan, alltså ej långt från Villa Malta och med utsikt över hela Rom.

Nu var hans timglas snart utrunnet. Han träffades av ett slaganfall den
8 mars 1848 och dog natten till den 13. Fogelberg skötte honom broderligt
till det sista.

Att han blev uppriktigt saknad, framför allt av de yngre landsmännen,
framgår av flera yttranden, fällda efter hans död. Troili "känner en verklig
saknad efter den vänlige mannen", Palm säger sig i honom ha "förlorat en
verklig välgörare", Stack kallar honom "en hjärtans hederlig, god man - jag
har känt få sådana".

Realiserandet av hans kvarlåtenskap i Stockholm, Rom och Carrara
medförde ett långvarigt krånglande. Målningssamlingen - vid pass 300 nummer -
erbjöds av utredningsmännen åt svenska staten för 15,000 rdr b: o. Den var rik
på stora mästarnamn men mindre rik på betydande konstverk. Staten nöjde sig
med att utvälja 30 nummer, som betalades med 10,000 rdr b: o, och att sedan
ytterligare inköpa 5 på auktion.

Villan på Djurgården köptes 1854 av skulptören Molin för 20,000 rdr b: o.
Fogelberg ärvde statybildhuggarlönen och boställsvåningen.

4.

"Konstandan är mångfaldig som temperamenterna. Konstnärer
givas, som lärt så till sägandes som en läxa en summa av konst,
vilken de med färdighet göra åskådlig, när det påkallas. Dessa förfalla uti
slapphet och köld, när de skola överstiga sin gräns, ty de ha ej själsuthållighet, och
deras primitiva idé och eld försvagas ju mera de bearbeta sitt ämne - hos
dem är allt reminiscens.

Andra åter givas, hos vilka idén utvecklas, ju mer de bearbeta densamma,
och deras strävande till mera fullkomlighet krönes med framgång, deras
inspiration går alltid förut och kunna de framställa åskådligt det ideal, som svävar
för deras inbillning. De förras produktioner frappera för ögonblicket men förlora

1 Brev till Gabriel Lagergren, adress Järnkontoret, 5 sept. 1847.

Fogelberg i Rom.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free