- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
276

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 8. Fogelbergs moderna statyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

276 GEORG NORDENSVAN

skriberad middag och med sexa av stadens hantverkarklass, som han själv i sin
ungdom tillhört. Därifrån underrättade han Anckarsvärd om, att "affären med
Gustav Adolfs staty är avslutad till min fullkomligaste tillfredsställelse och
fria händer ha blivit mig lämnat uti allt, som rör monumentet".1 Honoraret
bestämdes till 25,000 rdr hamburgerbanko.

Efter återkomsten till Rom följde ansatser, försök, tvekan och åter nya
försök. Fordringarna på monumental skulptur hade under inflytande av
romantiken blivit andra än de, som rådde i århundradets början. Historisk karaktär
och kostym hade efterträtt det allmänt heroiska uttrycket och det klassiska
draperiet.

Det var en ny trilogi, han nu hade att behandla.

De tre hjältarna växte betänksamt fram i hans fantasi. Först tog han itu
med Gustav Adolf, och denne stod färdig i modell i februari 1847.

Gustav Adolf är riddersmannen, elegant, full av kraft och höghet. Han har
intagit en stoltserande ställning, där han med en brett uttrycksfull rörelse pekar
ner på den mark, som skall bära framtidens Göteborg.

Redan samtiden fann honom "ytterst teatraliskt uppfattad". En och annan
önskade mera personlig karaktär i figuren, men man lugnade sig med, att
"kanske det icke låter sig göra i skulptur".2

Birgel Jarl hölls i enkla linjer, en sluten gestalt, intryck av lugn, kraft och
statsmannavishet.

Karl Johan ville Fogelberg framställa som fältherren på slagfältet, hjälten
och segraren, full av liv och nervös kraft.

Det skrevs och överlades mycket om denna staty, som konung Oskar
naturligtvis var särskilt intresserad för. Redan i det brev, där Anckarsvärd antydde
en möjlig tävlan mellan de tre skulptörerna, nämnde han, att konungen ville
ha den rätta dräkten "med den otäcka hatten".

Kort därefter yttrade han,3 att konungen tänkt sig Karl Johan i
generalsuniform, däröver en öppen mantel, huvudet bart med lagerkrans, kommandostav
i den framsträckta högra handen. Hade Fogelberg någon annan "vackrare och
nyare idé?"

Anckarsvärd undrade för sin del, om ej konungen kunde framställas
"hälsande med hatten i hand - han hade vid sådana tillfällen något oefterhärmligt
kungligt i sin hållning". Detta uppslag tycks dock ej ha tilltalat Fogelberg. Han
gjorde en skiss efter programmet och en efter eget huvud.

Om sin första idé skrev han till Anckarsvärd: "Jag har tänkt mig H. M.
arreterande hästen, under det han utdelar sina order. Hästens rörelse blir ock
i denna ställning mera hopdragen och ej så mångsidigt vacker i sina linjer,
som uti en fortskridande rörelse, detta kan svårligen undvikas; att jag låter
konungen indiquera med dragen värja, är för att giva till känna detsamma pas-

1 Brev 8 okt. 1845. - 2 Boklund i Munchen till Molin 26 sept. 1850. - 3 14 jan. 1845.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free