- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
294

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 3. Olof Johan Södermark - 4

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

294 GEORG NORDENSVAN

ofantliga mustascher, som vid närmare påseende befanns vara fader Hjalmar
Mörner, till väsende och maner sig alldeles lik. Han inkvarterade mig genast
i en liten paviljong för sig själv mitt i trädgården, med den skönaste utsikt
över hela staden och omgiven av springvatten och en mängd italienska
trädsorter, som ännu mitt i januari äro i sin fulla prakt."

I ateljén, där Mörner var sysselsatt med sin "Vinskörd på Monte Testaccio",
blev majoren inhyst. Där satte han sig i en vrå, började smeta med oljefärg
så gott han kunde och tog sig även före att modellera sin avlidne faders porträtt,
som sedan blev hugget i marmor.

Hans konststudier hade dittills ej varit synnerligen allvarliga. Men nu tog
han i med all kraft, tecknade antiker och levande modell i helfigur, gjorde
sig känd som en duktig tecknare med skarp blick för människokroppens former
och karaktär, kopierade Rafael, Tizian, Guido Reni, Velasquez - utan tvivel
nyttigt för honom, som förut sökt bilda sig efter Westin och tillägna sig dennes
glatta och slickade målningssätt och gulbruna färgtoner. Han försökte sig nu
även med självständiga kompositioner.

4 år varade denna studietid. Hösten 1828 anträddes hemfärden i sällskap
med Mörner. Denne var då en känd artist; vad Södermark dugde till som sådan
visste man hemma ingenting om, förrän han på akademiens utställning 1829
debuterade med 4 små porträtt.

Han framträdde då som en färdig konstnär. De famlande försöken hade
allmänheten sluppit se. Man blev från första gången, han uppträdde, van att
giva honom mästarenamnet, att skilja honom från de andra herrar militärer,
som bedrevo konsten som tidsfördriv.

Tidningen Heimdal yttrade om ett av porträtten - det framställde Baltzar
von Platen - följande ord:

"Enkelt och karakteristiskt uppfattat i det hela och i de minsta detaljer
ådrager sig detta porträtt ej ögat genom en briljant färgton eller genom detta
ytliga och flärdfulla sätt, som så ofta fått tjäna till mantel for de inneburna
bristerna. Men har en gång ögat stannat därpå, anslås känslan och reflexionen
med allvar och kraft. Porträttet lever och talar och är likt sitt original, i detta
uttrycks ädlaste bemärkelse."

Nyström ansåg detta porträtt vara det vackraste, som blivit utfört i Sverige
sedan Bredas tid, och yttrade några år senare, att Södermark bland
porträttmålare var "näst Breda otvivelaktigt den bäste Sverige någonsin haft".1

4.

"Södermark är kommen i rop och har fullt göra", skriver på sommaren
1829 Byström, som då vistas hemma, till Wetterling. I december rapporterar

1 Brev till Fogelberg 11 aug. 1829 samt 1832.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0306.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free