- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
327

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. I Sverige 1820--1844. Konstvård. Arkitektur - 5. Axel Nyströms verksamhet i Sverige - 6. "Götisk" stil. Medeltidskyrkor restaureras

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I SVERIGE 1820-1844 327

nådens volym föranledde arkitekten att bryta fasadens stora yta genom att
framskjuta mittpartiet en smula och pryda detta mittparti över de två nedre
rusticerade våningarna med en rad genomgående pilastrar. Ett nytt inslag gavs
här i tidens eljest nyktra och släta putsarkitektur.

Senare tider tillfogade stora vindsfönster och en tung fronton över
mittpartiet, för att inte tala om några smaklösa jätteskyltar. Slutligen - 1923 -
blev huset gjort äldre än det någonsin varit. Det omskapades i klassisk anda,
fick en sjätte våning till de fem och fick takgesims och balustrad med sfinxer
i hörnen, pilastrarna skrapades bort, fasaden blev hållen i ett obrutet plan,
dess rytm har gått förlorad, proportionernas harmoni likaså. Den moderna
ombyggnaden ger med ett ord ett exempel på, hur skickligt studerad arkitektur
ännu i våra dagar kan förvanskas med anspråk på att förbättras.

Ett av Nyströms första arbeten efter hemkomsten var herrgården Bolltorp
i Östergötland (1826), "ett tämligen präktigt lanthus", yttrar han själv - ett
vitrappat stenhus i putsstil i enkla rena linjer, inga utsirningar, en typ, som ej
var ny och som under den följande tiden återkommer i många exemplar i
städer och på landsbygden.1 Även Stäringe i Södermanland (1833) är hållen
i enkel putsarkitektur. Nyströms främsta lanthus blev Rånäs i Uppland
(påbörjat s. å.) i modern italiensk villastil, loggia framför fasaden mellan två
framskjutande sidopartier - typen förut behandlad av Sundvall och andra.
Gillberga i Närke tillhör 1840-talet (ritningar utställda 1843).

6.

Denna tid bevittnar ett nytt inslag i arkitekturen,
medeltidsstilars intrång vid sidan av de klassiska formerna. Den götiska
rörelsen på detta område är visserligen ej absolut ny, en
och annan liten ansats har spårats under det gustavianska skedet, den
romantiska diktningen har ytterligare påverkat smaken, och nu, skriver Boije till
Wetterling i februari 1828, börjar man "få tycke för den så kallade götiska stilen
i arkitektur och därtill passande prydnader. Den 28 januari var ett rum hos
kronprinsen dekorerat i götisk smak."

Det var på konungens och den lille arvprinsens - den blivande Karl XV: s
- namnsdag, denna första götiska interiör stod färdig.2 Exemplet tycks ha
blivit följt på andra håll. Då Gjörwell restaurerade Örbyhus och Rydboholm,
komponerade han där götiska rum.

Medeltidsstilar hade ansetts lämpliga dels för militära byggnader, dels som
en romantisk trädgårdsdekoration (götiska tornet i Drottningholms park,
Sillens föreslagna kastell, som skulle maskera vattenuppfordringsverket i
Hagaparken). Blom gjorde 1832 ritning till mur tfch port vid Galärvarvet på Djur-

1 I Stockholm bl. a. i Norska ministerhotellet, ritat av J. F. Åbom.
Bennet utställde 1843 en interiör av "Kronprinsens götiska rum".

"Götisk" stil.
Medeltidskyrkor restaureras.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free