- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
333

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 1. Göthes senare verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XIII.

I SVERIGE 1820-1844. GAMLA KONSTNÄRER

OCH UNGA.

1.

Den svenska skulpturen hade sitt huvudsäte i Rom. Byström kom hem litet
emellan för att bevaka sina intressen, gjorde sig personligen gällande, lät tala
om sig och reste tillbaka till södern med nya beställningar. Fogelberg var
mindre praktiskt anlagd, han följde sina hemmavarande kamraters råd att stanna
"ute" i det längsta, hålla sig utanför det allt annat än stimulerande konstlivet
i Stockholm. Han visade ingen längtan dit, gjorde sig påmind uteslutande genom
de konstverk, han hemsände.

Hemma var Göthe den svenska skulpturens så gott som ende målsman.

Göthe - Karl XIII: s "sculpteur en titre" - hade till
konungens begravning modellerat Svea och Nore sörjande
och fick sedan utföra hans minnesstod, beställd och bekostad av Karl XIV
Johan. På en tecknad skiss ses en flygande Minerva med sköld hålla en krona
över konungens huvud - det var kanske en förflugen idé, i alla händelser
blev den ej utförd. Statyn avtäcktes 1821 och möttes med ganska enhälligt
ogillande. Enligt Sandberg blev den "så mycket kritiserad, att det är över all
beskrivning, likväl ej i allmänna bladen, förmodligen av konsideration för
konungen, efter han upprest densamma". Även Karl Johan säges ha varit
missnöjd - delvis kanske med anledning av att kostnaderna blevo större än ämnat
var. De fyra lejonen omkring sockeln, modellerade av Fogelberg, uppsattes
på sina platser först tre år efteråt.

Forssell skrev till Fogelberg,1 att Göthe haft bara chagrin av sin staty:
"Man måste vara begåvad med hans flegma för att överleva den."

Statyn är i själva verket knappast bättre än sitt rykte, låt vara att den är
monumentalt tänkt. Sedd rätt framifrån har den en viss pondus, blott man ej
ser närmare på detaljerna. I profil ter den sig rentav löjlig. Bästa synpunkten
är ungefär från hörnet av Näckströmsgatan - man ser då statyn halvt bakifrån,
mantelns tunga veck dölja figurens skrala ben, de väldigt tilltagna händerna

1 Dec. 1821.

Göthes senare
verksamhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free