Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 3. Hasselgrens sista år
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
342
GEORG NORDENSVAN
skildring. Efter några enstaka figurer, Vingåkersgosse med en korg på huvudet
och Vingåkersflicka i högtidsdräkt - 1822, små knästycken, målade i klara,
rätt granna färger - vågade han sig på en större komposition, svensk allmoge,
samlad omkring Gustav Vasas staty på Riddarhustorget, påbörjad 1824. Och
året därefter fullbordar han två figurrika tavlor med motiv från Vingåker:
Midsommardans utanför Sävstaholms slott och Bröllopståg på kyrkbacken.
Dessa två tavlor ge anslaget, utgångspunkten för 1800-talets svenska
bondelivsbilder, från dessa går linjen fram till Nordenberg, Zoll, Wallander och får
sin slutpunkt i Zorns Midsommardans.
Sandberg. Midsommardans vid Sävstaholm.
Oljemålning 1825. Sävstaholm.
Det huvudsakliga innehållet i Sandbergs båda tavlor - som i
utställningskatalogen 1826 betecknas som "historiska kompositioner" - är den åskådliga
skildringen, den livliga iscensättningen, den med omsorg genomförda
grupperingen och ej minst kostymerna, helgdagsdräkter i scenen på kyrkbacken,
vardagsdräkter i danstavlan. Det nyssnämnda motivet från Riddarhustorget
framställer Gustav Vasas staty, "omgiven av alla svenska provinsc?rä^er" -
det är Sandbergs eget uttryck i ett brev till Fogelberg.1 Representanter för
1829.
1 Brev 28 okt. 1824, där han berättar, att målningen då var påbörjad. Den utställdes först
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>