- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
347

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XIII. I Sverige 1820--1844. Gamla konstnärer och unga - 4. Fria artister - Karl Peter Mazer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Södermark. Mycket anlitad som porträtter med mindre
anspråk var Nordgren. Han bär i akademiens katalog över
utställningen 1834 titeln "trumpetare vid Kungl, livgardet till
häst", utställde redan 1829 kopior och porträtt, var elev av Westin och fick
en stor kundkrets. Han redogjorde samvetsgrant för sina modellers yttre,
återgav med fotografisk noggrannhet tidens typer.

I Stockholm tycks det ej ha funnits plats för flera porträttmålare, ej ens
då Södermark vistades utrikes. Då den till hemlandet återkomne Mazer 1836
uppvisade 24 porträtt i olja, synes
denna debut ej ha ådragit sig större
uppmärksamhet.

Karl Peter Mazer, f. 1807, d. i Neapel 1884.

Karl Mazer – av fransk börd på
fädernet – hade som akademielev
utställt svartkritsteckningar efter
antiker, hade sedan 1825 vistats utrikes,
mest i Paris, där han var elev av
Gros, batalj målaren. Själv hade han
tagit del i barrikadstrider 1830,
skildras som en excentrisk personlighet, en
obändig, kolerisk natur, är i själva
verket en av de minst omtalade av
våra konstnärer, en främmande fågel
i den svenska konstvärlden, där han
synes ha varit överflödig och aldrig
funnit sig hemmastadd.

De få porträtt av hans hand,
eftervärlden lärt känna, ge intryck av att
målarens temperament spelat in i hög
grad i uppfattningen av modellen.
Uttrycket är ofta levande och individuellt och framställningen av personen kan
vara tämligen närgången – exempelvis i porträttet av Karl Aug. Nikander,
som fått en misstänkt illuminerad ansiktsfärg i kopparrött.

C. J. L. Almquist har Mazer studerat med intensivt intresse. Det bästa
Almquistporträttet – målat 1835, i Nordiska museet – är ett mästerverk av
genial skärpa i karakteristiken: den stelnade ansiktsmasken, den hårda munnen
med de tunna, blodlösa läpparna, det spända uttrycket den fjärrskådande
blickens fascinerande, demoniska glöd.

illustration placeholder

Mazer. Porträtt av C. J. L. Almquist. Oljemålning 1835, originalet halvfigur. Nordiska museet.

Att måla behagliga publikporträtt synes Mazer aldrig ha försökt. Hans
färg blir lätt torr och skrikig, en porslinsvit ansiktston, som går tillbaka till
David och som återfinnes i en del av Kraffts porträtt, återkommer hos Mazer.
Hans målningssätt är ganska utpetat, penseldragen omsorgsfullt utslätade.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:48:14 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svekon19/1/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free