- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
394

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 1. Per Wickenberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XV.

PARISERSVENSKAR OCH ROMARE.
1830-40-TALEN.

1.

Efter denna överblick av de svenska utvandrarnas miljö gå vi att stifta
närmare bekantskap med individerna, följa deras levnadsöden och verksamhet,
belysa deras insats i tidens konst.

De grupperas relativt mest osökt i romare och parisare. Romarna äro
skönhetens pilgrimer på vandring mot konstens höga ideal, parisarna ha kastat sig
in i samtidens jäsande och sjudande liv. Men flera av de våra taga intryck från
båda hållen, deras utveckling gick alls ej linjerätt och följdriktigt, tvärtom
kunde den föra långtifrån utgångspunkterna, från de mål, de haft i sikte, och
in på ganska oväntade områden.

Iögonfallande är att den högre konsten, de heroiska och sublima ämnena,
så ytterst föga locka detta släktled. Våra utvandrare äro barn av sin tid, och
tidens strävan går till realism, till det påtagliga, nära liggande. Inflytande från
Paris är i detta avseende uppenbart. Det gör sig gällande hos Wahlbom, hos
Scholander, Egron Lundgren, Wickenberg och Ekman. Hos Egron brytas
parisintrycken snart av impulser från Rom, medan Rom ej lockar Wahlbom från
hans speciella intresseområde. I Rom är Plagemann de gamla stormästarnas
trogne imitatör, medan Troili ännu så länge är en orolig sökare. Det italienska
stillandskapet får sin främsta svenska adept i Palm.

Men även i Paris få gamla mästare sina lärjungar - påverkan från Holland
är uppenbar hos Wickenberg, medan moderna strömningar representeras av
Billmarks landskapsstudier och av Bergers mariner, inspirerade av engelska
kolorister.

Detta huvuddragen, helt schematiskt antydda.

Per Wickenberg och Gustav Palm - båda soldatsöner och
skåningar - hade varit knäkamrater vid akademien och delat
både bostad och gångkläder under lärotiden.

Per Wickenberg, f.
1812, d. 1846.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free