- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
400

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 1. Per Wickenberg - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

400 GEORG NORDENSVAN

skönt och poetiskt", och Stack, som erkände, att tavlan frapperade genom sin
natursanning, ansåg, att motivet var alltför fattigt för en så stor duk.

Den intelligenta uppfattningen, den måleriska känsligheten och påverkan
av holländska mästare göra sig gällande ej blott i Wickenbergs berömda
landskap utan även i hans små djurbilder och genremålningar. Bland de sistnämnda
äro "Fransk familjescen" (1838) med spirituellt karakteriserade figurer,
modern, barnen och morfar dristigt placerade i rad framför en vägg, och
"Fransysk interiör" (1842), en gammal blind vandringsman med sin lille gosse, som
spelar för bondbarnen i stugan. Den sistnämnda målningen är mycket mörkt
hållen, en grågrönaktig ton ger ett djupt och stillsamt färganslag, båda
målningarna äro ytterst noggrant genomarbetade med nålskarpa penseldrag.

I sina genrestycken är Wickenberg föregångare till våra dusseldorfsmalare.1

2.

"Omgiven av narrverk och så kallade nöjen på alla sidor lever jag dock
ganska förnuftigt, dels av liknöjdhet för många av dessa nöjen, dels därför att
allt är för mycket och litet är nog och alltid - eller om du så vill nu .-
med avseende på den visa maximen att hålla sig inom sina tillgångar."

Så resonerar Wickenberg i brev till Adlersparre oktober 1838. "Jag borde
berätta dig nytt, men vad vet jag om världen, sitter hemma hela dagen,
hopkrupen vid staffliet, går blott ut för att äta, gör en rond i Palais royal eller på
bulevarden, ser på. .., ser på dem blott, går hem klockan 8-9, klinkar på ett
gammalt fortepiano, drar ett och annat drag på fiolen, röker tobak och
drömmer om framtiden tills jag somnar."

En kort dröm om lycka kommer och förflyktigas.

Hos sitt värdfolk - en välbärgad spansk familj - mötte han vänlighet
och förstående - förut hade han ofta uttryckt sin längtan efter hemliv och i
synnerhet efter umgänge med bildade kvinnor. Hos fransyskorna saknade han
själ och ideell syn på verkligheten. "Poesi och fransyska", säger han, "är som
att blanda mjölk och mineralvatten. Skratt, hopp och dans, tal om politiken
och ytliga reflexioner är allt vad man får i utbyte mot uppriktighet och poesi."
I den spanska familjen fanns en vacker dotter, och där blev nordbons hjärta
"förtrollat av oskuldens och skönhetens sirensånger. Jag behöver ej säga mer
och har ändå sagt allt", förtror han vännen Adlersparre. "Jo, jag vill tillägga,
att jag är så lycklig, att jag omöjligt kan tro detta tillstånd av salighet bli
långvarigt."

1 Nationalmuseum äger av Wickenberg; Månsken efter regn, Holländskt vinterlandskap,
Landskap med kor, Fransk interiör m. fi. Målningar av honom finnas även i Stockholms slött
(Fransk familj), Stockholms högskola, Göteborgs, Norrköpings, Linköpings, Malmö museer,
Lunds universitetsbibliotek, museer i Leipzig, Frankfurt, Amsterdam m. fi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free