- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
414

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XV. Parisersvenskar och romare. 1830--40-talen - 5. Johan Kristian Berger - 6. Karl Fredrik Kiörboe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

414 GEORG NORDENSVAN

Han hade varit gravörelev hos Forssell, innan han slog sig på litografi,
hade kommit till Paris 1833, arbetade där hos en mästare i facket J. L. Deroy,
reste i Italien, vistades i Stockholm 1839-40, blev sedan bofast i Paris, några
studieuppehåll i hemlandet oräknade.

Som tecknare är ban föga originell, men det är finhet och smak i allt
han åstadkommer. Han följer med sin tid, arbetar sig fram till en delikatess
i stämningen, sådan äldre svenska litografier - bland dem hans egen "Pittoresk
resetur från Stockholm till Neapel" - ej kunnat skryta med. Han arbetar
flitigt efter naturen och är redan i teckningar, utförda före hans första utresa,
överraskande modern. Han går sedan följdriktigt och målmedvetet framåt. Hans
akvareller från Frankrike på 1840-talet äro gedigna i studiet och kunna aga
en vinnande friskhet och därjämte koloristisk styrka och klang.

I högre grad än Wickenberg och romarna representera Berger och Billmark
modern naturåskådning.

En plats för sig bland pariser svenskarna intager Kiörboe.

Han var en av de målande militärer, som från amatör
växer till konstnär, han var ryttmästare och arbetade sig fram
till skicklig djurmålare.

Han var son av Skandinavien, fadern var norrman, modern svenska, han
föddes i Schleswig.

Efter att i Tyskland och Holland ha prövat sina anlag för köpmansyrket
kom han i unga år till Stockholm, där hans morbror, föreståndaren för
Veterinärinstitutet S. A. Norling, lärde honom veterinärläkarkonst och hästanatomi.
Så blev han officer vid Jämtlands hästjägare, gjorde sig känd som
hästtecknare, utgav ett porträttgalleri av rashästar i Strömsholms stuteri, steg i graderna
till ryttmästare, kom 1840 till Paris i avsikt att stanna där en kort tid. Han
var då 41 år gammal, beslöt likväl att bli konstnär på allvar och övergav krigar*
yrket. "Han har gjort framsteg men är för gammal att gå längre", skrev
Wickenberg i ett brev till Palm 1841.

Han stannade emellertid i Paris, drog sig fram så gott han kunde och
blev snart uppmärksammad. På salongen 1843 utställde han en räv och "en
förfärlig bulldogg" och året därefter en figurrik hjortjakt.

Från sistnämnda år förskriver sig ett stort porträtt av Karl XIV Johan
till häst. Med denna målning är en liten historia förknippad.

Kiörboe hade hört sig för hos vederbörande hemma, huruvida kronprinsen
vore hågad att inköpa ett ryttarporträtt av Karl XIV Johan, ifall han målade ett
sådant. Men ryttmästaren måtte ej ha hittat rätta vägen uppför hovtrapporna.
Två dagar efter konung Oskars tronbestigning svarade general Boy på artistens

Karl Fredrik
Kiörboe, f. i
Kris-tiansfeld 1799, d.
i Dijon 1876.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0426.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free