- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
441

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 1. Karl Wahlbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL WAHLBOM - EGRON LUNDGREN

441

bevisar en ombytlighet, en lust efter något nytt, som jag knappt tror hos
frän-soserna ha någon äkta, god grund, men som kanske framdeles kan leda till
ett resultat av stor förträfflighet, helst om den franske artisten vill blanda sin
kvickhet, sin lätthet att uppfatta med något mera allvar, någon mera djup
känsla, lånad - ifall detta går an - av någon annan nations produkter i
konstväg. Den äldre fransyska skolan under Poussin, Lebrun etc. har visst
ej så stor talang som den nuvarande, men den är oändligen mycket mer vacker
och intressant att umgås med."

i

Karl Wahlbom. Alla dagar i Paris.
Teckning. Sannolikt 1838. Göteborgs museum.

I ett senare brev medger han gärna, att "talang ha artisterna här, så man
kan bli grå i synen". Och han tillägger för sin egen del: "Vad det är ynkligt
att vara fattig på pengar, på talang, på esprit att taga sig fram - den som
hade fransosernas savoir faire! Mitt spel vore då vunnet, nu beror allt helt
och hållet på lyckan, och den djäveln har på allvar vänt mig ryggen. Och
blind är hon dessutom, som du vet."

Nu öppnas vårexpositionen, "och jag är nyfiken med alla mina ögon".
Frampå våren ger han sin huldaste kapten en liten överblick, "ett litet
teskedsblad av den soppa, av vilken jag dagligen med slev ätit".

Hans uttalande, som ej på minsta sätt är påverkat av förutfattade meningar,
är av stort intresse. Här några klipp:

Om Ary Scheffers Kristus i örtagården: "Såväl komposition som
utförande äro här så ypperliga, att tavlan överträffar långt allt vad som målas
även av nutidens yppersta mästare." Scheffer är "kanske den förste historie-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free