- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
451

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Karl Wahlbom -- Egron Lundgren - 3

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL WAHLBOM - EGRON LUNDGREN

451

mera personlig och ger sig mindre förbehållsamt än i sina genomarbetade
målningar. Det är exempelvis helt annan fart i den pennteckning av Gustav Adolf
vid Stuhm, som här återgives, än i den målning han senare utförde, där figurerna
liksom stelnat i rörelsen. Detaljarbetet förkväver det omedelbara intrycket, det
utpenslade behandlingssättet står i disharmoni, med ämnet.

Koloriten kan bli slickad och färgtrycksartad - något som är fallet med
hans mest populära alster, Gustav Adolfs död vid Lutzen. Framställningen är
där dramatiskt verkningsfull, kompositionen omsorgsfullt avvägd med "det

Karl Wahlbom. Ett reseäventyr.
Blyertsteckning.

dramatiska huvudmomentet" framhållet,1 svåra rörelseproblem äro uppställda
och lösta med fyndighet och bravur, men det är uppenbart, att konstnären
tvungit sig till jämvikt, symmetri, ängslig noggrannhet i detaljerna. Han följer
i dessa fall tidens smak och fordringar. Men man saknar den stora stil, man
önskade finna i behandlingen av ett ämne av denna art.

Wahlboms alstring är relativt föga känd. Hans arbeten äro spridda, och
några av dem känner man endast genom omnämnande. En "scen i kampagnan",
som förekom på akademiutställningen 1848, är troligen identisk med "Romerskt
bondfolk i begrepp att fastgöra några hästar" - som 1847 blivit omnämnd

1 De citerade orden uttryck av V. Wohlfart i en kritik i Posttidningen. W. berömmer
även "koloritens renhet och silverton" och anser tavlan vara det gedignaste konstverk, som
den svenska målarskolan till dato uppvisat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0463.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free