- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
486

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 6. Tidens arkitektur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

486 GEORG NORDENSVAN

blev byggt på denna plats - väster om Norrbro och i nivå med denna -
väckte harm och beklagande från flera håll.

Stadsholmens förbindelseled med Södermalm fick nu en helt ny karaktär,
då slussarna ombyggdes och Karl Johans torg tillkom med konungens
ryttarstaty som prydande centrum. Det saknades ej förslag till mera omfattande
förändringar inom staden. 1847 framlade ingenjören, greve A. E. v. Rosen förslag
till ombyggande av staden mellan broarna i modern anda. Ritningarna voro
på uppdrag av Rosen uppgjorda av Chiewitz och förordades av fackorganet
Tidskrift för praktisk byggnadskonst och ingenjörsvetenskap. Ture Wennbergs
önskan att få se Riddarholmskanalen fylld dök åter upp i överste Nils Eriksons
förslag 1848. Från den igenfyllda kanalen ville Erikson leda en bro över
Strömsborg till Tegelbacken. En bro på det ställe, där Vasabron nu går fram,
ritades av Chiewitz. Alla dessa uppslag stannade på papperet.

Törnqvist klagar 1853 i brev till Fogelberg över, att flertalet privatbyggen
äro "enskilda affärsberäkningar, och konsten eller prydnaden har då
naturligtvis icke ingått i dessa kalkyler".

Ett par år förut har en anonym författare i Tidskrift för praktisk
byggnadskonst, som startades 1850, klagat över att de goda arkitekter, som finnas,
ej bli anlitade. Byggmästare göra ritningar gratis, blott de få utföra bygget -
ibland beställa de ritningar av en elev, som kanske studerat vid akademien någon
månad. Även nybyggen vid stadens förnämsta gator visa brist på smak och
urskillning, ornament, gjutna i gips, äro vanliga, ej sällan återkomma de
likadana på olika byggnader. Stadens byggnadskollegium borde tillse, att nya hus
hållas i en värdig och smakfull stil till stadens förskönande. Så långt den
samtida anmärkaren.

Den privata byggnadsverksamheten lämnar dock i själva verket ett och
annat resultat, som vittnar både om odlad smak och om goda studier. Scholander
gav i sitt första större bygge - War odeilska huset vid Drottninggatan (1849) -
ett motstycke till Nyströms Brunkebergs hotell. Han lämpade här romersk
palatsstil för ett hyreshus och löste uppgiften med stor skicklighet. Bland detaljer
att lägga märke till är portomfattningen av gjutjärn.

Vid 1850-talets mitt utförde Scholander det lilla originella och utsökta
Barclayska huset vid Lilla Trädgårdsgatan, två enkelt och nobelt hållna hus,
ritade för byggmästaren Alm vid nuvarande Biblioteksgatan, och den lilla
Ladugårdslandsteatern med sin prydliga och behagliga fasad - sedermera inbyggd
i Folkteaterns hus.

En smakfull anläggning var Blom-Carlssons komplex vid Drottninggatan
framför Trädgårdsföreningens stora park - som ändpunkter åt gatan hotell
Fenix och en motsvarande byggnad, innanför dessa de båda Davidsonska
paviljongerna i lätt och elegant stil, förenade av ett gallerstaket med port.1 Det

1 Detta komplex är nu rivet, de Almska husen liksom Barclays hus likaledes rivna,
Warodellska huset delvis moderniserat, Folckerska huset likaså.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free