- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
496

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 9. Karl Staaff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

496

GEORG NORDENSVAN

ämnet Herkules’ apoteos, året därefter (1837) Ferdinand Cortez efter att ha
landstigit i Mexiko. Den sistnämnda väckte uppseende, belönades med en medalj
av andra klassen och inköptes av Konstföreningen. Denna framgång tycks ha
stigit konstnären åt huvudet. Då han därefter utan att rådfråga kamraterna till
föreningen inlämnade tre hafsigt hopslarvade arbeten och dessa ej blevo
inköpta, trodde han sig motarbetad, avbröt sina studier och försvann från
Stockholm. Flera år framåt vistades han i Norrland och gjorde sig där känd som
porträttmålare. Ett tjugutal porträtt, utförda våren 1839, vittnade om denne
ynglings obestridliga talang. Han var för övrigt glad, barnslig, hygglig och
näpen, men aldrig hade man sett en ung man, som så lättsinnigt missvårdade sin

begåvning.1 Då han äntligen ryckt sig lös och
återvänt till Stockholm i början av 1841, överraskade
han emellertid med att åter vinna en av de mindre
akademiska medaljerna, denna gång för en
sovande herdinna. 1845 deltog han i pristävlan med
ämnet "Moses beskyddar Reguels döttrar" -
övriga tävlande voro Blommér och Nils
Andersson - och 1848 med ämnet "Abraham
bortdriver Hagar" - i tävlan med Nordenberg,
Lindholm, Andersson, Wahlbergson, Wallander
och Carleman.2

Ett år efter denna tävlan kunde Scholander
rapportera, att Staaff "gjort en vacker tavla av sitt
Kristushuvud. Högge han sitt lättsinne riktigt hårt
i luven och vore kapabel att vid blivande
pensions-bortgivningssammankomst uppvisa något lika bra
som Kristusbiten... så hade han sin affär klar
och reste ut."

Men Staaff förstod aldrig att hålla sig framme. Han tillhörde alltför
konsekvent "sällskapet osynliga bröderna", försummade att fullborda sina tavlor
till utsatt dag och lät Blommér och Lindholm bemäktiga sig resepensionen,
medan han själv stannade hemma.

Vännerna förarga sig över "att en sådan man blivit skapad utan energi"
och kalla honom "akademiens enfant perdu". Han trivs emellertid i Stockholm,
är sällskapsman och sångare, och 1851 berättar Scholander, att Staaff "målar
nu porträtter, altartavlor och genretavlor om vartannat och förtjänar bra". Sedan
1854 är han lärare i slöjdskolan med 300 rdr b:o i lön.

Bland hans altartavlor är Kristus i örtagården, bland hans små genrer

1 Uttryck av mamsell Fredrika Forssberg i brev till sin fästman Per Erik Svedbom. Se
Lotten Dahlgren, Norrländska släktprofiler. Del I.

2 Konstföreningen inköpte 4 av dessa pristavlor och betalade Staaff s med 250 rdr b:o,
Anderssons med 233, Lindholms med 133 och Nordenbergs med 83.

Karl Staaff.
Tecknad av G. Brandelius.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0508.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free