- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
498

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 9. Karl Staaff - Teodor Billing

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

498 GEORG NORDENSVAN

tillkomna studier från landsbygden komponerade han "Marknad i Vingåker" och
andra figurrika friluftstavlor, som åtminstone visade vad han ville åstadkomma.

Nils Andersson försökte sig på den nordiska myten - "Heimdal lämnar
Freja Brisingasmycket" - på bibliska motiv - "Abraham och Hagar", "Moses
och Reguels döttrar" - på svenska historien - "Gustav Adolf i Nurnberg"
samt "Karl den nionde och Gustav Adolf sorn barn", framställda då konungen
säger "Ille faciet", ett motiv, som förut blivit behandlat av flera bland de äldre
målarna.

Det var först på 1850-talet efter sin första resa utrikes Andersson började
måla oxdrifter och sorundabönder, svensk vardagsnatur och vardagstyper, men
från hans äldre skede härstammar kompositionen "Näcken och spelmannen" -
en yngling, till vilken näcken, som sitter nere i vassen, räcker upp en fiol,
medan musikens gudinna i skyn håller en krans över den blivande mästarens
huvud.1

Även Nordenberg försökte sig på genretavlor i tidens smak till omväxling
med "Den barmhärtige samariten" samt "Coriolanus och hans moder", innan
han fann sitt stoff i sin egen hembygds bondeliv.

Blackstadius hade börjat som litograf och bland annat utgivit ett
porträttgalleri av riksdagsmän. Från skolan hade han begivit sig över till Finland
redan 1844. Ekman, som året därpå efter avslutade vandringsår i södern vände
tillbaka till hembygden, inberättade för Anckarsvärd, att Blackstadius, som för
tillfället vistades i Åbo, hade många porträttbeställningar och var flitig och
lovande. I Finland, där Blackstadius stannade i 5 år, målade han även några
altartavlor. Efter att ha återvänt till Sverige reste han till Paris och Rom.

Landskapet uppbäres fortfarande av Berger, Stack och Palm.
Billing gör sig uppmärksammad. Han var skåning liksom de
båda sistnämnda, var student i Lund och läste på kameralexamen, då
målår-lusten tog överhand. Han blev akademielev i Stockholm men utbildade sig
huvudsakligen på egen hand och utställde flitigt från och med 1843. Hans små
tavlor omtalas som täcka och samvetsgrant utförda, men det händer, att de bli
avvisade av Konstföreningen, "emedan där ej finns naturstudium" - vilket
Scholander antecknat 1851. På den tiden var Billing dock eftersökt som lärare
- mest av amatörer. Han vistades i utlandet 1856-59, studerade enligt egen
utsago luftens och ljusets inverkan på färgerna, men förblev oberörd av de
samtida mästarna på detta område, påstod själv, att han av hänsyn till kritiken
hemma ej vågade måla så skissartat, som man målar i Paris.

Vid seklets mitt framträder Markus Larson, i tidningarna omtalad som
ett geni. Hans framsteg bli uppmärksammade både av konstnärerna och av

1 Egron Lundgren hade i Rom tecknat på kartong en flicka, som blir bortrövad av
näcken - denne kommer upp ur vassen, medan små alfer leka i vattenbrynet. "Näcken tror
jag bör framställas som idealet till en rätt svärmisk svensk spelman". - Brev till
Anckarsvärd 20 aoril 1846.

Teodor Billing, f.
1817, d. 1892.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free