- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
501

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 10. Emil Roberg - 11. Nils Jakob Blommér

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OSKAR I:s REGERINGSTID 501

och föra den med lika säkerhet - allvarsam och till och med butter, då han
var i sin arbetsiver, men däremot ibland vänner, då han slagit sig lös, glad
och humoristisk, fyndig och munvig, så att de mest uppkäftiga måste för honom
bita i gräset. Under allt detta låg det i botten av hans karaktär någonting
ärligt och frimodigt, och detta svek honom aldrig."

Det var också med jämnmod och undergivenhet, han såg sitt bröstlidande
undergräva livskraften. Den glansfulla uppsättningen av Oberon maj 1858 blev
hans sista arbete.

11.

Akademiens mest lovande resepensionär vid seklets mitt var
Blommér.

Han var en av de talrika dugande skåningarna bland
svenska målare. Han hette egentligen Nils Olsson och var född på gården
Blommeröd under Öveds kloster, där fadern var skolföreståndare och
yrkesmålare. Gossen blev målarlärling, kom till Lund, blev gesäll i yrket och fick
undervisning i teckning och porträttmålning av akademiritmästaren Magnus
Körner, som även målade och litograferade. Lärlingen gjorde sig känd som
skicklig porträttmålare, blev eftersökt och uppmuntrad, fick konterfej a professorer,
prostar och själva biskop Faxe och reste 1839 med sitt matskrin och
samman-sparade 200 rdr bro på eri skuta till Stockholm.

Där blev han elev vid Konstakademien och hette från den dagen Blommér.
Han blev en av de mest lovande bland de unga snillena. Hans utveckling var
"stilla, stadig och jämn", han levde ett "arbetande och reflekterande liv", ganska
isolerad och tillbakadragen, känslig och drömmande men alls ej inbunden eller
förbehållsam, en harmonisk natur, fullt medveten om ändamålet med sitt arbete
i konstens tjänst.

Sitt levebröd måste han förtjäna på självständigt arbete. En tid biträdde
han Södermark med att måla armar och händer på dennes damporträtt. Han
fick snart själv porträttbeställningar och löste uppgifterna med heder.

Man prisade karaktären i hans porträtt, och Aftonbladet berömde hans
"talang att måla sköna fruntimmer". Han omfattar med intresse Konstnärsgillets
strävan att föra nordiskt lynne in i konst och diktning. Och han inväntar den
dag, då han skall känna sig stark nog att giva sina poetiska drömmar
konstnärlig form.

Akademiska medaljer får han för tävlingsämnena "Moses beskyddar
Reguels döttrar" och "Heimdal återställande åt Freja Brisingasmycket". 1846
målar han ett annat fornnordiskt ämne, "Brage sittande vid harpan, Idun stående
bakom honom". 1847 vinner han kungliga medaljen för ämnet "Virgilius, som
uppläser Eneiden" o. s. v.

Nils Jakob
Blommér, f. 1816, d.
i Rom 1853.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0513.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free