- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
503

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 11. Nils Jakob Blommér

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OSKAR I:s REGERINGSTID 503

frun, som dansande och springande mellan vågorna bebådar blivande storm
åt sjöfarande".

I den förstnämnda av dessa målningar vill han tolka den nordiska
sommarnattens drömmande stillhet. Motivet är en variant av den första älvdrömmen.
Vallgossen har slumrat in, och nu stiger älvornas drottning med sina tärnor
upp på älvhögen bakom honom. En sluten grupp av stillastående vitskrudade
små flickor. Havsjungfrun är en naken ung kvinna, som omsvallad av sitt långa
blonda hår svävar fram på havet i stormstämning.

1850 följa Älvdansen och "Näcken med Ägirs döttrar".

Blommérs biograf har med all rätt påpekat, att de dansande älvorna
sannolikt äro inspirerade av Moritz von Schwinds Erlentanz. Stämningen över
landskapet med dess kalla, glasklara midsommarnattsdager har Blommér dock ej
lånat av någon.

Näckmotivet vill ge stämning av nordisk höstnatt med disigt månsken över
långa framrullande vågor och över slottsruinen på stranden.

Hos de akademiska fäderna hemma väckte Blommérs alster inom ett nytt
konstområde blandade känslor, fastän man var ense om att uppskatta hans
begåvning och kunskap.

Sandberg framhåller poesien och den veka, äkta nordiska känslan i
Blommérs alster. Fahlcrantz är förtjust över dem. Han finner Älvdansen vara den
luftigaste morgondröm, "himlen är glad och syns nyss vaknad", målningen
"innehåller så många skönheter, att man ej i hast kan räkna dem". Näckentavlan
är "en så skön harmoni i komposition och färg och så flärdlos i utförandet,
att knappt något mer kan vara att önska".

Oblandad var dock ej förtjusningen. Ungersvennen och älvorna föranledde
Krafft att uttala sin förundran över att en konstnär "kunnat kasta sin tid
å ett sådant lågt ämne". Den gamle professorn tillade: "Vad älvorna angår
äro de bra ritade, draperade och verkställda. Men drömmen är ej som den
borde vara, ty fastän i förkortning så får man ej reda på figurernas skepnad."
Och då Westin skriftligen uttryckt sin åsikt, att "teckningen av figurerna kunnat
vara uti mer antique stil, d. v. s. att deras huvuden bort vara något mindre i
förhållande till storleken", så tillade Krafft i utlåtandet följande ord, skrivna
som med en eldgaffel:

"Som jag är uppfödd i Davids skola, varest talades om stil, så är min
anhållan det Kungl, akademien rekommenderar honom, hr pensionären
Blommér, att på allt sätt vinnlägga sig att få stil i sina arbeten, och den finnes i
antiquen, vare sig figurer eller draperierna, i deras statyer eller basreliefs.
Dessa skola studeras med allvar, så går det bra med tiden och Kungl, akademien
får en capable lärare."

En likaledes hemskickad familjetavla - moder med sitt barn - medger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free