- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
514

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVII. Oskar I:s regeringstid - 14. Konstlivet hemma - Det första statsinköpet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

514 GEORG NORDENSVAN

"Så där ja, min gosse lille! Smörj nu dina stövlar, skicka mig fullmakt,
så skall du få pengar och sedan marsch och till Paris!"

Ett år efteråt skriver han till kamraten i Paris:1

"Ser du, bror lille, du har två vägar att välja: den ena leder tillbaka till
ditt antikvitetsmagasin i Munchen eller ett irrande liv annorstädes i främmande
land. Den andra däremot bär av till hemmet, där man visserligen ej njuter något
så kallat konstliv men ändå kan leva ganska hyggligt och lugnt och där jag
icke betvivlar att ju dina tavlor av den halt och storlek, som gått åt i Munchen,
även skulle finna avnämare."

Han råder därför kamraten att studera efter levande modell i Paris och så
komma hem - och för all del taga med sig dit sina konstsaker och sin
vapensamling, ty det skulle imponera, om han hade dylika ting i sin ateljé.

Boklund stannar emellertid i Paris ett år.

Qvarnström har samtidigt lyckats fästa Wahlbom vid akademien som
ordinarie professor. Förslaget väckte starkt motstånd från de gamla, som föredrogo
Wallgren. Det var vid detta tillfälle,2 Qvarnström uttalade de beaktansvärda
orden: "Om akademien frångår principen att - så vitt möjligt är - de ordinarie
platserna alltid besättas av landets bästa konstnärer, så kommer hennes anseende
snart att sjunka till en nullilet."

Den sjuke Wahlbom kunde emellertid ej återvända hem och tillträdde aldrig
sin befattning. Men Boklund anlände till Stockholm i december 1855.

Om konstlivet, sett på nära håll, tedde sig "rasande magert", så var
Sclio-landers klagan "inga stjärnor på horisonten, knappt några nya dankar"
betänkligt överilad.3 Det saknades under dessa år varken ansatser eller växtkraft -
och hos allmänheten saknades ej ens köplust. Konjunkturerna omtalas som
dåliga, men utställningskatalogerna upplysa om, att målarna överraskande ofta
lyckats sälja sina alster på staffliet - alltså innan de offentligen utställdes.
Konung Oskar - som i sin ungdom målade "rätt artigt landskap i olja, gärna
efter naturen" - köpte konstverk av svenska och norska konstnärer. Drottning
Josefina likaså. Och kronprinsen Karl grundlade nu sin betydande samling
nordiska konstverk. Dessutom upplevde man vid denna tid det första statsinköpet
för Nationalmuseet.

Staten ägde visserligen åtskilliga konstverk, som "väl förvaltade,
klassificerade och restaurerade borde kunna formera ett rätt artigt galleri".4 Men den
moderna konsten var ytterst magert representerad i statens samlingar, och så
länge denna ej förvärvade de förtjänstfulla större arbeten, som gjordes -
företrädesvis monumentala skulpturer och historiemålningar, som ej kunde påräkna
att bli inköpta av privatpersoner - kunde ej stor konst växa upp i landet.

1 12 sept. 1854. - 2 10 mars 1855. - 3 Brev till J. Arsenius nov. 1851. - 4 Uttryck
av Wetterling 1827.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0526.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free