- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
519

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 1. Düsseldorfsmåleriet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

XVIII.
DUSSELDORF.

1.

I Dusseldorf hade måleriet längesedan övergivit traditionerna från
Cornelius’ korta regeringstid på 1820-talet. Den stora stilen kunde ej trivas på en
plats, där konstnärerna ej kunde hoppas på monumentala beställningar.

Då Wilhelm Schadow blev skolans ledare, blev Dusseldorf nyromantikens
högkvarter. Målaren sökte nu ej den stora stilen - han sökte känsla, stämning,
lyrik. Snart skrev han därjämte på sin fana ordet realism, och så övergick han
steg för steg från historiemåleri till framställning av samtida verklighet, och
han överflyttade på denna verklighet den känslofulla blick för livets poesi,
som karakteriserat hans romantiska sagomålningar.

I den borgerliga dusseldorfsgenren härskar i regeln fridfull, idyllisk,
hemtrevlig, godmodig stämning. Den skildrar småborgerligt familjeliv eller ännu
hellre bondeliv, därför att bonden lever i en mindre enformig och intresselös
miljö än stadsbon.

Målaren har en sympatiskt förstående blick ej endast för poesien utan
även för humorn i det liv han skildrar. Han återgiver med förkärlek dess
festliga eller dess högtidliga ögonblick. Han vill roa eller ock med lätt hand
bringa känslosträngarna i dallring.

Han är gäst på bröllop i byn och på begravning i landsortsstaden. Med de
resfärdiga utvandrarna tar han på kyrkogården avsked av fädernas gravar. Han
följer konfirmationsflickorna på väg till landskyrkan över ängen, där
fruktträden stå vita av blommor, och han är med bland de nyfikna, då den glada
dopskaran visar sig i kyrkporten. Han deltager i farfars och farmors husandakt,
i fars och mors födelsedagsbestyr, i kurtis och förlovning de unga emellan.
Han är med om dansgillen, skördefester, marknader och upptåg.

Han har vaken blick för olika typer: den hederlige bondgubben, den
myndiga husmodern, de glada och söta flickorna, den förälskade sjömanspojken,
den förslagne lantadvokaten, den gemytlige schackraren, den orädde fiskaren,
den ädle lotsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0531.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free