- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
541

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVIII. Düsseldorf - 6. August Jernberg - 7. Ferdinand Fagerlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

grönsaker, feta fiskar, buteljer och kopparkärl, kålhuvuden och jättehumrar –
mindre raffinerade än praktfulla symfonier av starka, saftiga, frodiga färger,
alls ej sammanställda efter gängse düsseldorfsrecept.

Ett sakförhållande, som kunde ge anledning till undran, är att den svenska
kritiken endast undantagsvis uppskattade Jernbergs måleriska styrka, hans konsts
särmärke. Granskarna kunde framhålla hans humoristiska uppfattning, "lyckliga
förmåga av gruppering, skickliga berättartalang" i måleriet, men hans färg
omtala de som konstlad, obehaglig, maniererad. Eichhorn går så långt, att han
(1873) finner den "frånstötande, osann och t. o. m. okonstnärlig", och tillägger,
att Jernberg för "ytlig effekt" offrar anspråken på "ädelhet, sann hållning och
verkligt sympatetisk kraft".

Att Jernberg ägde koloristiska förtjänster hade gentemot klandrarna
påpekats av Dietrichson (1866) och Claes Lundin (1873).1


7.

Ferdinand Fagerlin, f. 1825, d. i D#sseldorf 1907.

Kosmopolit i mera komplicerad grad än kamraterna är
Fagerlin. Han är svensk, bofast i Tyskland men målar uteslutande
holländska motiv och holländska typer.

Han hade tagit studentexamen och var officer vid Livbeväringsregementet,
då han fattade sitt beslut för livet och begav sig till D#sseldorf. Han hade
förut tecknat i akademiens skolor och även försökt måla porträtt utan att ännu
kunna räknas bland konstnärerna.

I D#sseldorf, dit han anlände 1853, målade han första året studiehuvuden
för Sohn, flyttades så upp i mästarklassen, där Schadow var lärare, men målade
mest på egen hand – gjorde bland annat ett par enkla försök inom genren.

Efter ett år hemma tog han åter fatt på studierna i D#sseldorf men reste
snart därifrån till Paris och stannade där över två vintrar (1856-58). Han
studerade några månader hos Couture, "fick måhända fatt på en förnuftigare
teknik än den dåvarande düsseldorfska".2 I alla händelser tillägnade han sig
där ett käckare, dristigare, livligare behandlingssätt. Han målade ett par
figurtavlor, en liten blomsterflicka, savojardgossar, som gräla om spelvinsten –
motiv av den art, som Boklund och andra Coutureelever övat sig på.

Han slog sig sedan för livet ner i D#sseldorf, och nu väntade honom den
motivkrets, som blev hans specialområde. Hans utgångspunkt blev den amerikanske målaren Henry Ritters alster. Ritter – död sedan 5 år tillbaka –
hade skildrat fiskare- och sjömansliv, motiv och typer från Holland, Nordtysk-


1 Nationalmuseum äger "Westfaliskt bondgille (skiss till den målning – påbörjad 1861 –
som utställdes på Parisersalongen 1863), Björndansen, Den nya pipan m. fl. små genrer, ett
par figurstudier och stilleben m. fl. Göteborgs museum äger Jesus utdriver växlarna ur templet,
En gryende talang, Kvinna läsande vid ljus, ett praktfullt stilleben m. fl. Torghandel i
D#sseldorf finnes i Stockholms högskola, två självporträtt i Konstakademien.

2 Brev till författaren 26 april 1892.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0553.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free