- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
46

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 1. Konstriktningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46 GEORG NORDENSVAN

Modern pariserkonst representeras glansfullt av Höckert med sin stora
Lappkåta och med Bröllopsfärden på Hornavan. Fagerlin har från Paris insänt
"en tavla utan namn", Saloman, som i katalogen presenteras som "genremålare
i Göteborg", utställer "En väverska" och "En läsande skomakare", Amalia
Lindegren dalmotiven "Lillans sista bädd" och "Mormors öga". Även
diissel-dorfarne ha insänt folkliga genrer med svenska motiv, Nordenberg "Säterstuga
i Orsa" och "Guldbröllop i Blekinge", Wallander "Bröllopsdans i Vingåker"
och "Flickor som rådfråga prästkragar". Tidemands båda tavlor "Björnjägarens
hemkomst" och "Interiör från Dalarna" utställas av deras ägare, konungen och
kronprinsen.1

Som utställningens mest populära tavla, fastän hållen i ett gammalmodigt
maner, omtalas Plagemanns "Den goda tomten" - den minst populära var med
all säkerhet Mazers "Kinesiska köpmän", som i uppfattning och behandlingssätt
föll helt utanför utställningens ram. Porträtt utställas av Troili, Staaff, Per
Södermark, Amalia Lindegren m. fi., djurmålningar av Kiörboe, landskap med djur av
Oskar Anderson, landskap för övrigt av kronprins Karl, Stack, Palm, Berger,
Billing, Nordgren, Albert och Julius Berg, Edv. Bergh och Markus Larson -
den sistnämnde har att visa Storm, Solnedgång, Nattstycke, Brinnande ångbåt^
Midsommarafton. Den unge Alfred Wahlberg, som nu studerar i Dusseldorf,
deltar med ett litet landskap.

De närmast följande utställningarna variera programmet. Stor konst: "Petrus
i fängelset" av Kjerstin von Post, "Enkans offer" av Alida Rabe, altartavlor av
Blackstadius, Koskull, Granberg, Malmberg - 1860 representeras även den
83-årige Krafft av "Lazarus uppväckelse". Svensk historia: Nordenberg, Jernberg,
Wallander, O. Anderson, Malmström, Hertzberg.

Skulpturen har 1860 att framvisa Molins Bältespännare i gips, Qvarnströms
napolitanska fiskargosse i marmor samt "Loke och Höder", J. Ericssons Amor
(statyett), Cantzlers Erigone (staty), Sjöstrands Väinemöinen och Kjellbergs
relief "Gossar som hoppa bock".

Akademiens tävlingsämnen i skulptur hålla sig inom det klassiska området -
exempelvis "Narcissus vid källan" 1861, "Pluto bortför Proserpina" 1864,
"Andromeda fjättrad vid klippan" 1865, "Herkules på bålet" 1866. För
prismålningarna uppgivas oftast svenskhistoriska ämnen: 1861 "Allmogen för
Engelbrekts lik till Mellösa kyrka", 1863 "Sten Sture d. ä:s intåg i Stockholm efter
slaget på Brunkeberg", 1865 "Katarina Jagellonika visar Göran Person sin
vigselring". 1864 hade ämnet "Judit med Holofernes’ huvud" lockat en enda elev -
Perseus - men denna gång gavs kungliga medaljen åt Georg von Rosen, som
behandlat det till föregående årets tävlan bestämda ämnet "Sten Sture d. ä:s

1 Av de svenska målningarna hade före katalogens tryckning en blivit inköpt av konungen,,
fyra av kronprinsen, en av prins Oskar och en av prinsessan Sofia.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free