- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
54

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 3. Qvarnström och Molin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

54

GEORG NORDENSVAN

ämnen, av vilka flera förut behandlats av götiska skulptörer och tecknare och av
romantiska målare.

En tid framåt var Qvarnström priviligierad monumentalskulptör. Han hade
på 1850-talet modellerat statyer av Tegnér och Berzelius och i början av 60-talet
följde Engelbrekt. Agardhs monumentalbyst - det mest kärnfulla och helstöpta
av hans verk - utfördes 1859. Av hans smärre alster inom den gammalnordiska

motivkretsen tillhör reliefen "Natten"
och gruppen "Loke och Höder" denna
tid (1860 och 63). Han fortfor även att
göra utkast till statyer, som han ej fick
utföra - bland de tidigare av dessa är
Linné (utställd 1852), som av
Scholander berömdes soin förträffligt
karakteriserad och draperiet "väl justerat", den
sista blev Karl XII, som även den
stannade vid skissen.

I Molin fick Qvarnström sin medtävlare
och efterträdare,

Alltifrån barnaåren hade Molin
svärmat för nordens natur och nordens sägner.
Ytterligare påverkad i fosterländsk
riktning av Blommér, var det genom arbeten
i svensk anda och med svenska ämnen,
han vann namn och rykte. Hans betydelse
ligger huvudsakligen i det sökande efter
nya ideal, som genomgår hans
verksamhet. Han frigjorde sig tidigt från
traditionerna, som han aldrig omfattat med
synnerlig värme. Han begick ett och annat
misstag under sina försök att giva
poetiska tankar poetiskt uttryck, men bland
de konstnärer, som hjälpt till att för vår konst erövra vår egen forntid, har han
sin givna plats. I kanske högre grad än någon av de andra förmådde han väcka
intresse för de nordiska ämnena.

Sitt största kraftprov gav han i gruppen Bältespännare, fullbordad i
Paris 1859.

Motivet två män i brottning, i ögonblicklig rörelse och i häftigaste
kraftspänning hade behandlats redan i senantik skulptur. I Molins grupp utkämpas
enviget på ett sätt, som enligt en ej bestyrkt sägen påstås ha praktiserats i Norge
och västra Sverige, de båda stridande äro sammanbundna med ett bälte och väp-

Qvarnström. Engelbrekt.
Staty i Örebro, avtäckt 1866.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free