- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
56

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 3. Qvarnström och Molin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

56

GEORG NORDENSVAN

Karl Xllistoden framgick ur allmän tävlan. År 1862 hade - så otroligt det
än låter - minnesfester över svenska härens nederlag vid Poltava gått av
stapeln litet värstädes i Sverige. Samtidigt hade fråga blivit väckt om
uppresande av en ärestod över Karl XII som symbol för svenskheten och som den
europeiska civilisationens kämpe mot det från öster framträngande barbariet.

En kommitté tillsattes, insamling vidtog och våren 1866 utställdes de
inlämnade förslagsskisserna, 9 till antalet, därav två ryttarstatyer. Den bestämmande
kommittén, enligt Ny illustrerad tidning "förstärkt med tillkallade aktade
konstkännare och opartiska konstnärer", var 36 man stark. Valet stod mellan den ena
av Qvarnströms två skisser och den av Molin inlämnade. Båda de tävlande hade
framställt sin hjälte barhuvad och utan kappa. Qvarnströms ena skiss
framställde konungen framrusande i striden, på den andra stod han lugn, i en
behärskad men stark rörelse, vänstra handen om svärdfästet, den högra knuten,
"^ stödd mot en mörsare,

Molins bild fick sin
karaktär av det dragna
svärdet och den
manande armrörelsen - redan
Byström hade i sin
kolossalbild låtit Karl XII
peka med utsträckt arm.
Qvarnströms skiss
omtalades som en lovande
utgångspunkt för en
monumentalstaty -
Nyblom betonade, att den
som plastiskt konstverk
var ett avslutat helt
"utan häntydning- på
något utom sig
liggande", detta till skillnad
från Molins skiss. Det
blev likväl denna, som
vann majoritet inom
kommittén. Man fann i
Molins Karl XII den
folkliga uppfattningen,
den allmänna
fantasigestaltningen av
hjältekonungen.

Molin. Bältespännarne. 1859.
Efter gipsavgjutning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free