- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
86

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Karl XV:s tid. Konstnärer och konstverk - 7. Mårten Eskil Winge, Johan Aug. Malmström - 8

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

86

GEORG NORDENSVAN

vistelse på landsbygden: små interiörer med figurer eller ännu hellre landskap,
osökta och enkla motiv, där målaren målat sin känsla för hemlandsnaturen. De
äro allt annat än effektfulla eller på något sätt lysande, de äro utförda med
anspråkslös uppriktighet, men där finns svenskt lynne, där är vårt eget lands
karaktär och lyrik med ärliga och kärleksfulla ögon sedd och fångad.

8.

Winge stannade i Rom till 1863, målade där Simson, som fängslad i en
klipphåla åkallar Herren, och Kråka, färdigklädd för det historiska besöket hos Ragnar
Lodbrok, alltså iförd endast och allenast ett nät. Han hade behandlat samma
ämne förut i Paris. I sin tids svenska måleri står denna Kråka ganska ensam -.
att måla en oklädd ung kvinna ingick sällan i våra konstnärers vanor.

Hans främsta verk från denna tid var den fjättrade Loke. I mars 1863 berättar
en av kamraterna i brev hem, att Winge nu "står framför en kolossal tavla i sitt
anletes svett. Det är ur seklernas natt han framdrager på duken Sigyn och
Loke ––––Tavlan är så stor, att mästaren blir en pygmé vid dessa
jättefigurer."1

Styrkan i Winges tolkning av ämnet ligger i hans enkelt rättframma sätt att

uttrycka motivets innebörd. Den
mörkhyade och svartlockige Loke
är ondskans representant gentemot
mildheten, tålamodet, själsstyrkan i
den ljusa Sigyns gestalt. I kraftig
form och monumental karaktär har
Winge åskådligt framhållit
motsättningen mellan livets båda stridande
makter.

Under de följande åren i
Stockholm blev "Tors strid med jättarna"
hans huvudarbete. Motivet hade lekt
i hågen hos flera av de äldre göterna
och Winge hade tecknat det redan
under sin elevtid.2

Liksom han i Loketavlan ställt
mildhetens och kärlekens
representant gentemot ondskans och svekets,
så blev det också nu ljusets makt,

M. E. Winge. Tör.
Pennteckning 1874.

1 A. L. Cantzler 2 mars 1863.

2 Pennteckning, inköpt av
Konstföreningen 1853 för 30 kr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free