- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
93

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Karl XV:s tid. De gamla och de unga - 1. De gamla - 2. Troilis senare verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV :s TID. DE GAMLA OCH DE UNGA 93

En bildserie från Ulriksdal hade varit påtänkt redan 1861 - den utkom först
efter Billmarks död - i det litografiska återgivandet tål den ej att jämföras
med de föregående.

C. J. Billmark. Norrbro, vinterkväll.
Akvarell-litografi, omkr. 1867.

Scholander var livligt intresserad av sin "gamla pappa" Billmarks svenska
bilder, och han skattade dem högt. "Du är en gammal baddare, käre Billmark,
det blir bättre och bättre", skrev han 1855. Han lät Billmark bland
Uppsalabilderna använda tre av sina akvareller från domkyrkan, och han gav honom
råd och anvisningar angående tidskostym och staffagefigurer i de historiska
interiörerna. Just i detta avseende var Billmark mindre noggrann, det hände, att
han lånade figurer från gamla målningar, liksom det hände, att han lät Gustav II
Adolf med gemål mottaga uppvaktande i audienssalen på Gripsholm, sådan den
nyligen blivit omskapad i Oskar I:s gotik. Figurernas uppgift i hans bilder var
uteslutande den att uppliva interiören. Bäst lyckades han i sådana motiv, som han
ej behövde "historiera".

Bland Billmarks landskapsstudier i akvarell finner man blad från början av
1860-talet, som ej visa någon avmattning. De äro ej kolorerade teckningar, de
äro friskt och omedelbart sedda, målade med must och bredd i starka penseldrag.

2.

Bland svenska porträttmålare var Uno Troili sin tids främste.
Sedan 1849, då han återkommit till hemlandet efter tre år
i Rom, var han mestadels verksam i Stockholm. I hans galleri av samtida

Troilis senare
verksamhet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free