- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
97

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Karl XV:s tid. De gamla och de unga - 2. Troilis senare verksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KARL XV:s TID. DE GAMLA OCH DE UNGA

97

religiöst fanatisk väninna i familjen. Hon sköter sitt förkrosselse- och
omvändelsearbete med djävulskt nit och resultatet blir offrets undergång.

Det går ej med ens därhän. I oktober 1868 är Trolle på bättringsvägen. "Ingen
får ännu se honom, ej heller går han ut, men han spelar piano ibland, tar fram
sina tavlor och ser på dem, berättar ibland en historia och säger, att han
längtar efter sällskap."

Våren 1869 är han åter förtvivlad och hopplös. Ingen själskraft att bygga på.
"Vore han tvungen att
arbeta för brödet, så
bleve det nog annan låt
i pipan", skriver
Scholander.1 "Nu har jag
intet hopp. Trolle fuit,
god natt pannkaka."

Men han lever upp
igen, och han återupptar
sitt arbete. 1870 signerar
han de var i sin art
representativa porträtten
av författaren Nils
Arfvidsson - nu gammal
och sur, framställd med
skärpa i karakteristiken
och kärvt i färgen -
och av en ung
stockholmsskönhet, Ingeborg
Zins - en mörk dam,
ansiktet i stark
belysning, behandlingssättet
påfallande enkelt, av
helt annan målerisk
karaktär än damporträtten
från tio år förut. Överhuvud visar Troilis sista skede en iögonenfallande återgång
till hans sätt att måla fore Parisresan, han målar nu fylligt och brett utan
virtuositet i penselföringen. Men hans känslighet för färgen är försvagad. Och
nu anlitar han fotografien som utgångspunkt och hjälp under arbetet.

Beställningar har han fortfarande, och hans mästerskap har längesedan ingått
i allmänna medvetandet. Som den motsatsernas man han varit och är kan han
ännu enstaka gånger bli ung på nytt - 1871 uppträder han vid en
amatörföreställning hos Adolf Lindblad i dennes opera Frondörerna och säges ha varit

1 2 maj 1869.
7. - Nordensvan. II.

Troili. Landshövding O. L Fåhraeus.
Oljemålning 1865. Göteborgs museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free