- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / II. Från Karl XV till sekelslutet /
102

(1925-1928) Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Karl XV:s tid. De gamla och de unga - 3. Kiörboes senare verksamhet - Gustav Brandelius, Brynolf Wennerberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

GEORG NORDENSVAN

Gustav Brandelius,
f. 1833, d. 1884.

Brynolf
Wennerberg, f. 1823, d.
1894.

Besläktad med Dahlströms och Nils Andersons måleri är deri
riktning, som under detta skede får sin mest typiske
representant i Brandelius.

Han är en gladlynt och trevlig berättare. Om han ej blir
mästare i att föra penseln, så är han likväl långtifrån någon slarv, som anser
det han åstadkommer gott nog åt en föga konstnärligt bildad allmänhet. Han
målar utan att tröttas, och det är endast hans tjänsteåligganden, som litet
emellanåt avbryta konststudierna.

Han är officer vid Skaraborgs regemente, har möten, rekryter, expeditions-

föring och dylikt att tänka på, får sitt
kompani att sköta och stannar på sin
post till sitt dödsår.

Under skoltiden i Stockholm har
han tecknat på akademien - från
1848 i Principskolan och sedan i de
högre klasserna -, har tagit
studentexamen, blivit officer och gjort sig så
fördelaktigt känd genom sina
pennteckningar, att han av göteborgare
blivit erbjuden ett reseunderstöd.
Sedan 1857 har han i flera repriser
studerat i Dusseldorf och därefter i Paris.
Han försöker sig på olika områden.
Han har tecknat religiösa och
historiska kompositioner, kostymfigurer,
karikatyrer, porträtt.1 I Dusseldorf tar
han sina ämnen ur det för
genremålarna gemensamma förrådet, målar
politiserande bönder, kringvandrande
musikanter, landstrykare. I Paris
målar han genretavlor - "Italienska barn, som spisa apelsiner" köptes av Karl XV
- men där övar han företrädesvis djurgenren, studerar Troyon och Rosa Bonheur
och målar liksom dessa båda djur i arbete: "Stentransport", "Oxar för plogen".
Hemma bli svenska landskap med två- och fyrfotät staffage hans huvudsakliga
område.

Svensk natur utgör bakgrunden för hans livliga, ofta nog humoristiska
skildringar av livet på landsvägen, på äng och åker. Brandelius målar lantliv,
herrgårdsliv liksom kreatursliv ute på betesmarken. Han skildrar kalvarna vid
källan och hästarna i hagen. Än ligger vallpojken – "En liber studiosus" -

1 Ett tecknat porträtt av Karl Staaff är här återgivet, del I, sid 496.

Gustav Brandelius.
Foto.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:32:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/2/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free